Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіДруга неділя після П’ятдесятниці – благовірного Аскольда, первомученика київського
Статті

Друга неділя після П’ятдесятниці – благовірного Аскольда, первомученика київського

Віталій КЛІМЧУК Благовірний Аскольд, первомученик київський

Князь Аскольд, або ж Оскольд, народився приблизно у 30-х роках ІХ ст. і був по прямій лінії нащадком роду Києвичів – князівської династії, родоначальник якої – князь Кий, що заснував місто Київ.

Очоливши ще зовсім молоду Київську державу, князь-язичник Оскольд вирішив піднести її міжнародний авторитет, подбати про її престиж і славу. 860 року правитель Русі влаштував похід на столицю Візантії Константинополь (русини казали – Царгород).

Патріарх Фотій закликав усіх ревно молитися і стати на захист міста від поган.

Була тиша, «а тут відразу знялася буря з вітром, і знову встали великі хвилі, і кораблі безбожної Русі розметало, і до берега пригнало, і побило їх так, що мало їх вибавилося з такої біди і до себе повернулося», – розповідає нам преподобний Нестор Літописець.

Після цього чуда й невдалого походу вложив Бог у серце й розум Оскольда просити в Царгородського Патріарха Фотія хрещення для себе і для всіх своїх побратимів, для всього народу руського, племен, що проживали у його державі. Святий Фотій та імператор Михаїл ІІІ невдовзі надіслали до Русі місіонерів на чолі з єпископом, які хрестили князя Оскольда. У хрещенні він отримав нове ім’я – Миколай. З того часу в Києві постала християнська громада і засновано було єпископську кафедру.

За прикладом князя Християнство прийняло чимало київської знаті й воїнів. Віра Христова почала поширюватися і серед простого люду. Так відбулося перше (т. зв. Аскольдове) хрещення Русі.

Початок християнізації країни викликав спротив з боку язичницької знаті Києва, яка, вступивши у змову проти князя Оскольда, 882 року запросила з Новгорода воєводу-язичника Олега. Той через обман і підступ убив законного володаря Русі Оскольда в одному з урочищ, приблизно за три кілометри від Старокиївської гори. Фактично це вбивство князя-мученика можна назвати переворотом, у результаті якого язичники знову повернули собі владу на Русі. У країні розпочалася жорстока язичницька реакція, на християн були оголошені гоніння, і всі християнські храми у столиці зруйновані.

Кияни з християнськими почестями поховали вбитого Оскольда, і на його могилі згодом збудували церкву Святого Миколая.

Так, із мученицького подвигу першого київського князя-християнина Оскольда-Миколая, розпочалось утвердження Християнства в нашій Вітчизні. Воно отримало продовження за княгині Ольги й остаточно запанувало через більш аніж сто років – за князя Володимира Великого (т. зв. друге, або Володимирове хрещення Русі).

Волин. єпарх. відом.– 2018.– № 6 (163)
18 червня 2023 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери