Преподобного Іларiона Нового, ігумена Пелiкiтського (бл. 754). Преподобного Стефана Чудотворця, сповідника, ігумена Триглiйського (бл. 815). Преподобномученика Євстратiя Печерського, в Ближнiх печерах (1097)...
Скарбниця Божих пісень
Запитання: У чому користь від домашнього читання Псалтиря, якщо псалми постійно звучать на службах у храмі?Відповідає священик Андрій Хромяк, викладач Волинської православної богословської академії, кандидат богословських наук
Справді, ця частина Святого Письма належить до найуживаніших. Брати благословення у священика на читання Псалтиря мирянам не треба. На це всіх уже віддавна благословила Церква: «…Наповнюйтеся Духом, повчаючи самі себе псалмами та славословленнями і піснеспівами духовними…» (Еф. 5: 18–19).
Найменування цієї книги Біблії перейшло до нас із її грецького перекладу – Псалтиріон, що походить від назви струнного музичного інструменту. Грою на ньому у Старозавітній Церкві супроводжувалося виконання більшості псалмів – пісень на честь Господа. У юдеїв зібрання псалмів називалося Sefer tehillim (Книга хвалінь). Була й інша назва – Sefer tefillot (Книга молитов).
Богонатхненна книга Псалтир містить ніби скорочене вираження всього Священного Писання у формі молитовно-благоговійних співів. За словами святителя Амвросія Медіоланського: «Закон велить, історія повчає, пророцтва сповіщають таємниці Божого Царства, мораль повчає і переконує, а Книга псалмів поєднує в собі все це, і являється певна повна скарбниця людського спасіння».
Також святитель Афанасій Великий пише про духовне багатство Псалтиря: «У нім, як в раю, насаджено все, що по частинах міститься в інших священних книгах, і всякий, хто читає його, може знайти в нім усе, що для нього потрібно і корисно. У нім ясно і детально зображено все людське життя, весь стан духу, всі рухи розуму, і немає нічого в людині, чого б не містив він у собі. Чи хочеш ти каятися і сповідатися, чи спіткала тебе скорбота і спокуси, смуток і занепокоєння опанували тобою, або щось подібне терпиш, чи прагнеш до доброчесності й бачиш, що ворог перешкоджає, бажаєш хвалити, дякувати Господу? – В божественних псалмах знайдеш настанови для всього цього» (Послання до Маркелла).
Святитель Василій Великий називає псалми духовним фіміамом: «Псалом – тиша душ, податель миру; він утішає бунтівні й бентежні помисли; він пом’якшує дратівливість душі й робить ціломудреною нестримну похіть. Псалом – посередник дружби, єднання між далекими, примирення ворогуючих. Бо хто може вважати ще ворогом того, з ким підносив єдиний голос до Бога? Тому псалмоспів подає нам одне з найбільших благ – любов. Псалом – притулок від демонів, вступ під захист ангелів, зброя в нічних напастях, заспокоєння від денних трудів, безпека для немовлят, прикраса у квітучому віці, розрада старцям, найпристойніша окраса для дружин. Псалом населяє пустелі, уціломудрює торжища. Для новоначальних – це початки науки, для вправних – збільшення відання, для досконалих – утвердження; це голос Церкви» (Бесіда на першу частину першого псалма).
Такі висловлювання святих отців пояснюють, чому Псалтир із перших днів життя Христової Церкви займає в ній особливе місце. Ісус Христос Своїм прикладом освятив богослужбове вживання Псалтиря, звершивши останню вечерю з учениками співом псалмів: «І, проспівавши, пішли на гору Елеонську» (Мф. 26:30). Й останніми Його словами на хресті були слова із Псалтиря: «Отче, у Твої руки віддаю дух Мій» – Лк. 23:46, Пс. 30(31):6.
Слідуючи своєму Божественному Вчителю, святі апостоли також славили Бога співом псалмів. Це вони заповідали і нам: «Слово Христове нехай оселяється у вас щедро, з усякою премудрiстю, навчайте i наставляйте один одного псалмами, славослiв’ям i пiснями духовними, в благодатi спiваючи в серцях ваших Господевi» (Кол. 3:16).
Бажаєте
одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання?
Звертайтесь до
редакції: 43025 Луцьк, Градний узвіз, 1; (0332) 72-21-82;
[email protected]
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса