Похвала Пресвятої Богородиці (субота акафісна). Преподобного Феодора Трихини. Святителів Григорiя (593) й Анастасiя Синаїта (599), Патрiархiв Антіохiйських. Преподобного Анастасiя, ігумена Синайської гори (695). Мученика немовляти Гавриїла Бєлостоцького (1690)...
Болгарські церкви-вишиванки
Є в Болгарії на березі Чорного моря древнє (кінець ІІ тис. до н. е.) християнське місто Несебр, яке в XIV ст. було відоме як «місто сорокá церков». Цікаво, що на одиницю площі це найбільший показник у світі! Щоправда, до нашого часу залишилися вони не всі. Зокрема, у старій частині міста (невеличкому півострові завдовжки 850 м і завширшки 300 м), відділеній від нової вузьким (10 м) і довгим (400 м) перешийком, ще й сьогодні можна побачити збережені в різному стані більше десятка храмів. Їхнє будівництво сягає від V до XIX ст. А самі церковці дуже нагадують українські вишиванки через поєднання цегли та природного каменю: ніби вишиття червоним по білому полотні. Отже, знайомтеся!
Храм Св. Софії (Стара митрополія, кінець V – початок IХ ст.) – тринефна базиліка загальною довжиною 19 м і завширшки 13 м. Два ряди по п’ять стовпів розділяють її внутрішній простір на три нави (нефи), середня з яких (завширшки 9,3 м) закінчується півкруглою всередині та тристінною ззовні апсидою (виступом). Має два будівельні періоди, остаточний вигляд отримала на початку ІХ ст. Була частиною комплексу-резиденції Несебрського митрополита.
Базиліка Богородиці Елеуси (VI ст.) – тринефна, триапсидна церква з притвором і атріумом (внутрішнім двориком). Середня апсида також іззовні тристінна, а всередині – півкругла. У бокових навах знаходяться ще по дві менші апсиди, розташовані на північній і південній сторонах. Північна і частина центральної нави пішли під воду. У притворі храму збереглися гробниці. Довжина будівлі – 28 м, ширина – 18 м. У XIV ст. вона була частиною монастирського комплексу.
Храм Св. Стефана (Нова митрополія, Х ст.) – тринефна базиліка, центральна нава якої підіймається над боковими та має овальні фронтони на сході й заході. Для зведення використано багато архітектурних елементів знищених раніше будівель (карнизи, капітелі, рельєфи). На початках носила ім’я Богородиці, тому наявні тут стінописи ХVІ ст. описують сцени життя Божої Матері.
Храм Св. Федора (XIІІ ст.) – невелика однонефна церква з притвором і однією апсидою. Фасади розділено сліпими арками з кам’яних і цегляних сегментів. Довжина будівлі – 8,7 м, ширина – 4,15 м.
Храм Христа Пантократора (Вседержителя, перша половина XIV ст.) – хрестово-банна церква з трьома вівтарними нішами та нартексом (притвором). Хрестовидна частина споруди оформлена чотирма колонами. Апсиди зсередини – півкруглі, ззовні – п’ятистінні. Фасади розділені багато декорованими сліпими нішами. Загальна довжина будівлі складає 16 м, ширина – 6,7 м. Зараз тут знаходиться художня галерея.
Храм св. Йоана Алітургетоса (Неосвяченого, ХІV ст.) – також хрестово-банна церква з трьома вівтарними апсидами та нартексом. Основа хрестовидної частини церкви є майже квадратом, оформленим чотирма колонами. Кладка кам’яна та цегляна, фасадні стіни розділено сліпими двоступінчастими нішами, прикрашеними в кераміко-пластичному стилі різними геометричними формами з цегли та невеликих кам’яних блоків. Довжина будівлі – 18,5 м, ширина – 10 м. Церковна споруда має рідкісне архітектурне вирішення – північний і південний входи.
Храм Успіння Пресвятої Богородиці (1873 р.) – тринефна церква з дзвіницею. Найновіший і єдиний діючий у місті храм. Оскільки Діва Марія є покровителькою Несебра, то день міста святкується саме на Її Успіння.
Окрім описаних вище, на півострові можна побачити ще й такі церкви: Св. Йоана Хрестителя (ХІ ст.), Св. Димитрія (ХІ ст.), Архангелів Михаїла та Гавриїла (ХІІІ ст.), Св. Параскеви (ХІІІ ст.), (Влахернської ікони Божої Матері (середньовіччя), Свято-Вознесенську, або Святого Спаса (ХVIІ ст.),
Св. Климента (ХVIІ ст.). Така кількість храмів пояснюється тим, що вони були родинними (будувалися на приватні кошти багатих і знатних сімей). Але саме завдяки цим та іншим цивільним спорудам Несебр у 1956 р. визнано як «місто-музей – археологічний і архітектурний заповідник», а в 1983 р. його внесено до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Волин. єпарх. відом. – 2019. – № 3 (172)
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса