Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіМетаморфози високосного року
Статті

Метаморфози високосного року

Іван ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ

Як відомо, у церковному календарі всі свята поділяються на дві великі категорії. Є свята «в числі» (нерухомі) та рухомі («не в числі»), або ж перехідні. До останньої групи належать усі свята, пов’язані з Пасхою. Оскільки Великдень не в числі, то, відповідно, три підготовчі неділі до Великого посту – про митаря та фарисея, про блудного сина, М’ясопусна (про Страшний Суд), а також Сирна, чи Прощена, – також не в числі. Відповідно, і всі тижні Великого посту: Торжества Православ’я, Григорія Палами, Хрестопоклонна, Івана Ліствичника, Марії Єгипетської, Вербна, а також сім неділь після Пасхи (Фомина, жінок-мироносиць, про розслабленого, про самарянку, про сліпонародженого, святих отців І Вселенського Собору) включно із Трійцею, Вознесінням (на 40-й день після Пасхи, завжди в четвер), Переполовенням (на 25 день після Пасхи, завжди в середу). До цієї ж категорії належать і понеділок Святого Духа (на другий день після Трійці) та наступні неділі після П’ятдесятниці: Неділя всіх святих і Неділя всіх святих, в землі Українській прославлених.

І так повторюється з року в рік.

Та свої корективи вносить високосний рік. Справа в тому, що раз на чотири роки до найкоротшого місяця в році – лютого – додається 29-й день. Це стосується як григоріанського календаря, запровадженого 4 жовтня 1582 року (т. зв. новий стиль), так і юліанського (старий стиль). Православна Церква, до якої ми з вами належимо, не перейшла на новий стиль щодо рухомих свят, тому наш календар до кінця цього століття «відстає» на 13 днів. А це означає, що, по-перше, «наша» Пасха не буде ніколи раніше за «григоріанську» і за юдейську. Ця умова («не раніше за юдейську») стала визначальною при вирішення дати Великодня на І Вселенському Соборі. Як відомо, юдейська пасха святкується 14-го дня місяця нісáна (за місячним календарем), тобто десь на початку квітня за новим стилем. Ми ж святкуємо Пасху в перший недільний день після першого повного місяця, що настав після весняного рівнодення (22 березня). Оскільки «православне рівнодення» «запізнюється» в ХХІ столітті на 13 днів від «католицького», то і Пасху ми, як звикло, святкуємо після «григоріанської», хоча часом вони і збігаються.

Які ж корективи у церковний календар вносить високосний рік? Оскільки різниця між стилями, чи календарями, – 13 днів, то 29 лютого високосного року за нашим православним календарем вступає в свої права аж 13 березня (за новим стилем). Це означає, що переліки всіх святих, починаючи із 29 лютого і по 12 березня включно за новим стилем, посуваються на день уперед. Православний календар «не помічає» 29 лютого нового стилю. Але 13 березня за григоріанським календарем припадає на 29 лютого за юліанським, і того дня з’являються святі, які потрапляють у церковний календар раз на чотири роки: преподобний Касіян Римлянин (435 р.), мученик Феокторист (VIII ст.), преподобний Іоан, названий Варсонофієм, єпископ Дамаський (V ст.). А з наступного дня (14 березня) знову все стає на своє місце і подальші святі, що «в числі», займають свої звичні дати.

Таким чином, у високосних роках святі в проміжку з 29 лютого по 12 березня включно (за новим стилем) пересуваються на один день уперед («переходять» з 1 березня на 29 лютого, відповідно з 2 березня на 1-ше і т. д.). І можна сказати, що у високосний рік вони також стають «перехідними». У цьому легко переконатись, порівнявши два церковні календарі за два суміжні роки, один з яких є високосним.

Волин. єпарх. відом. – 2016. – № 5 (138)

29 лютого 2020 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери