Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Ікона «Христос Вседержитель»
Христос Вседержитель. XVIII ст. Походить з Успенської церкви с. Лишнівка Маневицького деканату.
Матеріали: дерево, левкас, темпера, гравіювання, золочення, сріблення.
Експонується в Музеї волинської ікони.
Образ Христа Вседержителя (Пантократора) займає центральне місце серед численних типів зображення Спаса. Догматичне значення таких ікон полягає у визначенні Ісуса як Царя Небесного, Судді, Учителя. Пантократор складається з двох грецьких слів: пан – усе, кратос – суддя, сила, в перекладі означає всевладний, всесильний, уседержитель. Через єдиносутність Першої і Другої Іпостасей Святої Трійці визначення Пантократор співвідноситься із образом Бога-Отця.
Іменування Христа Вседержителем вказує, по-перше, на його Божественну природу, по-друге, таке іменування пов’язано з людською природою Христа, Який Своєю смертю спокутував людські гріхи. Отже, титул Вседержителя стосується і Божественної, і людської сутностей Спасителя. Менш точним перекладом слова Пантократор є словосполучення Властитель усього, Правитель світу. Тобто Вседержитель предстає як Цар Небесний і майбутній Суддя світу. Слово Вседержитель має значення всемогутності, тобто здатності творити все, що є перевагою Бога.
Визначення Вседержитель часто зустрічається у Старому і Новому Заповітах. Наприклад: «Господи Вседержителю, Боже Ізраїля» (Вар. 3:1), «Царю всесильний, найвищий, Боже Вседержителю» (3 Мак. 6:2). “І буду вам Отцем, і ви будете Моїми синами і дочками” – говорить Господь Вседержитель» (2 Кор. 6:18). Двічі це ім’я згадується в Одкровенні Йоана Богослова: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, говорить Господь, Який є, і був, і гряде, Вседержитель» (Одкр. 1:8), і «Свят, свят, свят Господь Бог Вседержитель, Який був, є і гряде» (Откр. 4:8).
Образ Пантократора сформувався ще на початках християнського іконописання. Вирізняють кілька варіантів композиції – зображення у повен зріст, поясне і возсідаючий на престолі. Кожен із варіантів має свою інтерпретацію. Образ Спаса Вседержителя використовується самостійно або в деісісних композиціях в іконостасах, стінних розписах. Цей образ часто займає основний простір центрального купола храму.
У колекції Музею волинської ікони образ Спаса Вседержителя у повний зріст – єдиний. В іконі поєднано живопис (лик Ісуса Христа), гравіювання, сріблення і золочення (німб, одежі, тло). Золото і срібло водночас – це світло Божественної слави і сили. Композиція вирізняється строгою фронтальністю і статичністю, що надає постаті Ісуса особливої урочистості, царственості й величавості. Владар світу постає не грізним суддею, а надзвичайно добрим і відкритим помічником і порадником. Монограми Ісуса виконано червоною фарбою. Лик Спаса ясний і просвітлений, погляд великих карих очей проникає у душу. Правиця піднята у двоперсному благословляючому жесті, лівою рукою Він тримає т. зв. державу (сфера з хрестом) – символ влади земної і небесної. Вседержитель зображається у віці проповідництва, у традиційних одежах – золотому хітоні та срібному гіматії, які прикрашені дрібним рослинним орнаментом. Складки одеж модельовано глибокими довгими лініями. Босими ногами Він стоїть на хмарах, які символізують Царство Небесне. Тло реліквії гравійоване граційно вигнутими пагонами з листям, сріблене.
Ікона волинського майстра «Христос Вседержитель» є знаковою у народному малярстві Волині XVIII ст., свідчить про високий рівень духовної культури і творчого осмислення канонічних зображень Спасителя.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса