П’ятниця
Священномученика Єрофея, єпископа Афiнського (I). Благовірного князя Володимира Ярославовича, Новгородського, чудотворця (1052). Преподобних Елладiя й Онисима, затворників печерських, у Ближнiх печерах (ХІІ-ХІІІ)...
Холмська чудотворна ікона Богородиці
Кінець ХІ ст. Візантія. Дерево (кипарис), левкас, темпера, золото, срібло, золочення, емалі. Зберігається у Музеї волинської ікони. Реставратор А. Квасюк.
Холмський чудотворний образ Богородиці з Дитятком – один із найдавніших у світі богородичних образів, унікальна пам’ятка візантійського мистецтва константинопольського письма. За церковними легендами, це одна з апостольських ікон, принесена в Русь-Україну ще за часів князя Володимира.
Реліквія належить до іконографічного типу «Дексіократуса» (грец. Праворучиця), в основі якого – уподібнення Богоматері до скинії, тобто церкви, де Христос як Первосвященик править Літургію та приносить Самого Себе у жертву за людські гріхи. Напівлежача поза Спаса символізує заколихування Його Матір’ю як дитини й одночасно оплакування Його як сина, Який прийняв мученицьку смерть. Ісус Христос правицею благословляє, у лівій руці тримає білий сувій – символ християнського віровчення.
З ХІІІ ст. ікона знаходилась у Холмі, столиці Волинсько-Галицького князівства, де прославилась багатьма чудесами. З нею пов’язано імена видатних історичних постатей України, Росії, Польщі – князя-короля Данила Галицького, російського імператора Олександра ІІІ, польського короля Яна-Казимира.
У XVII ст. холмський греко-католицький єпископ Яків (Суша) видав книгу «Фенікс…», у якій описується ікона та більш як сімсот чудес порятунку і зцілень людей після молитви біля неї. Виявляючи найбільшу пошану до Холмської ікони Богородиці, на її честь християни влаштовували величні святкування, кріпили до неї особисті дарунки – вотиви, дорогоцінні прикраси, з яких пізніше неодноразово викарбовували коштовні ризи, жодні з яких, на жаль, не збереглися. У 1765 р. спеціальним указом папи Римського Климента ХІІ ікона була визнана чудотворною і коронована двома золотими вінцями.
Найдраматичнішим в історії реліквії стало ХХ ст. Під час Першої світової війни ікону вивезли з Холма до Москви, потім до Києва, де зберігали у Флорівському монастирі. Згодом, щоб уникнути конфіскації у період войовничого атеїзму, її розібрали на три окремі дошки і переховували у різних родинах. Тоді ж зникли срібні ризи ХІХ ст. У 1943 р. стараннями митрополита Іларіона (Огієнка) святиню повертають до Холма, де вона пробула до літа 1944 р. Після закінчення Другої світової війни для більшості віруючих доля ікони була незнаною. Не виключалася навіть версія, що вона згоріла у палаючому ешелоні. Сьогодні вже відомо, що понад п’ятдесят років образ таємно зберігала родина православного священика з Холма Гавриїла Коробчука, переселеного в Україну. У 2000 р. його дочка Надія Горлицька передала Холмську чудотворну ікону Богородиці до Волинського краєзнавчого музею. В умовах договору про передачу вказувалося, що ікона передається у довічне зберігання до музею, її буде відреставровано, надійно збережено та досліджено науковцями, вона перебуватиме у вільному доступі для прихильників усіх віросповідань.
За тисячолітню історію ікона стала святинею для православних, греко- і римо-католиків. Найновіші матеріали щодо вивчення давнього образа друкуються у наукових збірниках музею. На відреставрованій іконі відкрито автентичний живопис ХІ ст., якому притаманні духовна глибина та високий професійний рівень виконання. Реліквія вирізняється стилістикою, що тяжіє до елліністичної традиції, яка була з часом утрачена, тому Холмська ікона Богородиці домінує серед відомих найдавніших пам’яток сакрального мистецтва. Досліджено, що її написано на трьох кипарисових дошках темперними фарбами. На звороті зроблено напис «КИПАРИС», який, імовірно, відноситься до XVII ст. Образ прикрашають три прямокутні золоті й одна кругла срібна золочена пластини ХІІ–ХІІІ ст., оздоблені різноколірною перегородчастою емаллю.
За давньою традицією, у свято Різдва Богородиці (21 вересня) – день пошанування Холмського чудотворного образа – до ікони у музей організовуються особливо урочисті та велелюдні хресні ходи. Тут молилися Предстоятелі Церков, Президенти України, державні й політичні діячі, посли і консули багатьох країн, миряни і священнослужителі різних християнських конфесій України, Польщі, Росії, Білорусі, США, Канади, Австралії та ін.
З’явившись в Україні на межі тисячоліть, Холмська чудотворна ікона Богородиці стала символом істинності й непереможності віри, як Туринська плащаниця у Ватикані, Володимирська (Вишгородська) ікона Богородиці – у Росії, Ченстоховська (Белзька) – у Польщі.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Коць Сергій, протоієрей
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса