Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Святий Йоан Богослов»
Статті

Ікона «Святий Йоан Богослов»

Людмила КАРПЮК, провідний науковий співробітник Музею волинської ікони Образ «Святий Йоан Богослов»

Образ «Святий Йоан Богослов». Середина ХVІІІ ст. Походить із храму с. Окорськ Локачинського деканату. Матеріали й техніка: дерево (липа), левкас (ґрунт із крейди і клею), темпера, олія. Зберігається у Музеї волинської ікони.

Апостол і євангеліст Йоан Богослов, якого Церква особливо вшановує 9 жовтня, займає особливе місце серед обраних учнів Господа Ісуса Христа. Він написав Євангеліє, Об’явлення і три соборні послання, які ввійшли до Нового Заповіту. Він був свідком Преображення Господнього, моління у Гефсиманському саду. В час розп’яття Ісус доручив йому опікуватися Своєю Матір’ю. Згідно з церковним переданням, після успіння Богородиці апостол Йоан займався місіонерською діяльністю, за що був засланий на острів Патмос. Після повернення він зупиняється у місті Ефес, де продовжує проповідувати. Євангеліст помер на 105 році життя; відчувши наближення кінця, він наказав учням приготувати собі могилу, в яку і зійшов.

В українській іконографії Йоан Богослов зображується величним і духоносним старцем з книгою в руці – як євангеліст або ж юним і одухотвореним – як апостол.

У Музеї волинської ікони зберігається кілька його давніх образів. Ікона «Св. Йоан Богослов» XVІІI ст. з Окорська вирізняється нетрадиційністю сюжету, що є прикладом своєрідної оповідної іконографії.

У композиції ікони – монументальна постать євангеліста, оточеного на поземі мініатюрними житійними сценами. Він зображений у сіро-зеленому, підперезаному червоним поясом хітоні та довгому червоному гіматії. Під пахвою тримає чималий том як нагадування про написання новозаповітних книг. Лик святого, обрамлений довгим сивим волоссям, вражає спокоєм і мудрістю. Маляр майстерно передає риси обличчя старого чоловіка. Використовуючи олійні підмальовки, він прописує зморшки на високому чолі й під очима. Фігура святого, яка займає всю площину ікони, дещо приземкувата. Об’ємне зображення глибоких бганок творить ілюзію важкості одягу. Тягар років, вага тканин та книги в руці зігнули коліна Йоана, маляр передає це глибокими тінями внизу хітона. Перед нами – постать смиренного та мудрого старця.

Босими ногами Йоан стоїть на темно-коричневому широкому поземі з легкими промальовками рослинності чорною фарбою. Водночас позем є тлом, на якому пишуться картини життя євангеліста. Автор виділяє ті епізоди, які стосуються його мученицьких подвигів та смерті. Три теми, написані у вільній і легкій манері, захоплюють експресією, скрупульозною передачею деталей архітектури та побутових знарядь. Автор надає перевагу іконографічному ізводу (варіантові), популярному в західноєвропейському мистецтві.

Ікона, написана у середині ХVІІІ століття, була поновлена майже через сто років. Про це свідчить напис, залишений малярем на рамі: «...икону подчинил Іиоан Савчук 1865 го...».

Образ вражає урочистістю та гармонією, які стосуються як стилю й композиції в цілому, так і колористичного ладу, в якому домінують злагоджені червоний, сіро-синій та чорний кольори.

Волин. єпарх. відом.– 2011.– № 9–10 (82–83)

9 жовтня 2022 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери