Похвала Пресвятої Богородиці (субота акафісна). Преподобного Феодора Трихини. Святителів Григорiя (593) й Анастасiя Синаїта (599), Патрiархiв Антіохiйських. Преподобного Анастасiя, ігумена Синайської гори (695). Мученика немовляти Гавриїла Бєлостоцького (1690)...
Ікона «Святий Йоан Богослов»
Образ «Святий Йоан Богослов». Середина ХVІІІ ст. Походить із храму с. Окорськ Локачинського деканату. Матеріали й техніка: дерево (липа), левкас (ґрунт із крейди і клею), темпера, олія. Зберігається у Музеї волинської ікони.
Апостол і євангеліст Йоан Богослов, якого Церква особливо вшановує 9 жовтня, займає особливе місце серед обраних учнів Господа Ісуса Христа. Він написав Євангеліє, Об’явлення і три соборні послання, які ввійшли до Нового Заповіту. Він був свідком Преображення Господнього, моління у Гефсиманському саду. В час розп’яття Ісус доручив йому опікуватися Своєю Матір’ю. Згідно з церковним переданням, після успіння Богородиці апостол Йоан займався місіонерською діяльністю, за що був засланий на острів Патмос. Після повернення він зупиняється у місті Ефес, де продовжує проповідувати. Євангеліст помер на 105 році життя; відчувши наближення кінця, він наказав учням приготувати собі могилу, в яку і зійшов.
В українській іконографії Йоан Богослов зображується величним і духоносним старцем з книгою в руці – як євангеліст або ж юним і одухотвореним – як апостол.
У Музеї волинської ікони зберігається кілька його давніх образів. Ікона «Св. Йоан Богослов» XVІІI ст. з Окорська вирізняється нетрадиційністю сюжету, що є прикладом своєрідної оповідної іконографії.
У композиції ікони – монументальна постать євангеліста, оточеного на поземі мініатюрними житійними сценами. Він зображений у сіро-зеленому, підперезаному червоним поясом хітоні та довгому червоному гіматії. Під пахвою тримає чималий том як нагадування про написання новозаповітних книг. Лик святого, обрамлений довгим сивим волоссям, вражає спокоєм і мудрістю. Маляр майстерно передає риси обличчя старого чоловіка. Використовуючи олійні підмальовки, він прописує зморшки на високому чолі й під очима. Фігура святого, яка займає всю площину ікони, дещо приземкувата. Об’ємне зображення глибоких бганок творить ілюзію важкості одягу. Тягар років, вага тканин та книги в руці зігнули коліна Йоана, маляр передає це глибокими тінями внизу хітона. Перед нами – постать смиренного та мудрого старця.
Босими ногами Йоан стоїть на темно-коричневому широкому поземі з легкими промальовками рослинності чорною фарбою. Водночас позем є тлом, на якому пишуться картини життя євангеліста. Автор виділяє ті епізоди, які стосуються його мученицьких подвигів та смерті. Три теми, написані у вільній і легкій манері, захоплюють експресією, скрупульозною передачею деталей архітектури та побутових знарядь. Автор надає перевагу іконографічному ізводу (варіантові), популярному в західноєвропейському мистецтві.
Ікона, написана у середині ХVІІІ століття, була поновлена майже через сто років. Про це свідчить напис, залишений малярем на рамі: «...икону подчинил Іиоан Савчук 1865 го...».
Образ вражає урочистістю та гармонією, які стосуються як стилю й композиції в цілому, так і колористичного ладу, в якому домінують злагоджені червоний, сіро-синій та чорний кольори.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса