Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Ікона «Святий великомученик Христовий Георгій»
Образ «Святий великомученик Христовий Георгій». Близько 1730 року. Автор – ієромонах Іов (Кондзелевич). Походить із храму с. Окорськ Локачинського деканату. Матеріали: дерево, левкас (ґрунт із крейди і клею), темпера, олія, сріблення, золочення. У 1986 році ікона потрапила до Волинського краєзнавчого музею внаслідок наукової експедиції. Реставрована 1999 року в Академії образотворчого мистецтва і архітектури Києва студенткою реставраційного відділу Катериною Слотою.
Пошанування святого Георгія на Русі широко розповсюдилося у другій половині XIII століття, після татаро-монгольської навали. У ньому бачили звитяжця і захисника. Його образ став актуальним і в час національно-визвольних змагань українського народу XVII – XVIII століть.
Зображення святого Георгія на повен зріст як воїна бере початок з Візантії, де його шанували як покровителя імператорів. На Україні особливого поширення набула ікона його чудесної перемоги над змієм, яка імпонувала давнім народним уявленням про боротьбу добра зі злом. Усе за тими ж, вкоріненими в народну свідомість, звичаями святого Георгія називали в нас Юрієм, бо він асоціювався з дохристиянським богом сонця Ярилом (Юрилом). На поданій іконі у глибині пейзажу також є невеличка сцена з Юрієм на білому коні, що поражає дракона, а віддалік стоїть царівна (подібний образ цього ж автора описано в нашій газеті за квітень-травень 2010 року).
Представлено святого в рицарських обладунках, зі списом, мечем і щитом. Усю його постать охоплює червоний плащ – об’єднувальне яскраве тло для неї. Суттєвим є те, що відсутня войовничість у зображенні римського ратника, який був на службі у цезаря Діоклетіана на початку ІІІ століття. Натомість за християнськими традиціями образ передає нам святого в іншому, духовному житті після його мученицької смерті. Він стоїть перед Богом як воїн Христовий і молиться за нас.
Ангелоподібний лик угодника має аристократичні риси. Погляд великих, виразних очей забирає глядача в інший, незглибимий світ. Над головою Георгія на списі розвівається довгий рожево-білий прапор із золотим хрестом. Зображення хреста повторено на срібних латах святого і на його срібному щиті. Християнську символічну мову можна прочитати і в зображенні меча: та його частина, яку бачимо над щитом, – хрестоподібна.
Величність постаті святого Георгія підкреслена низьким поземом, що відтворює триплановий пейзаж. Цікаво, що він поданий за законами зворотної перспективи. Це проявилося у колірному вирішенні, де в міру віддалення тональність і світло підсилюються. На іконі подається духовний світ, а в ньому – інша дійсність, інша перспектива. Передній план пейзажу передано найтемнішою барвою – це морок земного існування. Другий план, зелено-брунатний, говорить про духовні подвиги людини. Найвіддаленішими зображено ясно-голубі гори з білими вершинами, що символізують вищу мету людського життя – осягнення духовної вічності з Богом. Такий символізм розкриває незбагненне, робить зримим незриме для тих, хто здатний сприймати його. Хоча живопис цієї ікони має риси бароко з реалістичною передачею пейзажу й портрета, все ж відображає знаково-символічну систему, утворену ще візантійською культурою.
Автор був великим майстром пензля і подвижником на ниві духовності. Пізнавши мову його творінь, ми відкриємо вічні істини християнської мудрості.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса