Субота
Мучениці Харитини (304). Преподобних Дамiана, пресвітера, цiлителя (бл. 1071), Єремiї i Матфея (бл. 1085) прозорливих, Печерських, у Ближнiх печерах. Священномученика Діонисiя, єпископа Олександрiйського (264-265)...
Ікона «Собор Архістратига Михаїла»
«Собор Архістратига Михаїла»
Середина XVІІ ст. Дерево, левкас, темпера, сріблення. Походить із Волині.
У календарі Східної Церкви, поряд із христологічними та маріологічними святами та днями вшанування угодників, окрему увагу відведено вшануванню ангелів. 21 листопада відзначається головне з усіх торжеств на честь ангелів – Собор Архістратига Михаїла та інших небесних сил безплотних.
Історія цього свята сягає часів становлення Християнства, коли серед християн з’явилися єретики, які поклонялися ангелам як богам і вчили, що видимий світ створений ангелами, а не Богом. Це вчення було настільки небезпечним, що на початку IV ст. святі отці були змушені скликати в Лаодикії помісний собор, на якому засуджено і відкинуто єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу та утверджено благочестиве шанування ангелів як служителів Божих, охоронців людського роду.
Дату святкування вибрали невипадково. Листопад – дев’ятий місяць після березня (який вважався першим після створення світу), існує ж дев’ять ангельських чинів. Восьме число (за старим стилем) символічно вказує на день Страшного Суду, коли ангели будуть свідчити про життя людей та їх справи – праведні або неправедні.
Іконографія сюжету «Собор Архістратига Михаїла» склалася у Візантії після перемоги над іконоборством та відновлення на VII Вселенському Соборі 787 р. шанування ікон. В українському іконописі тема «Собору» є рідкісною, а для XIV-XVІІ ст. – унікальною. Інколи цей сюжет трапляється на образах із зображенням Архістратига Михаїла серед сцен його діянь. Ідейний зміст іконографії –згуртування Архістратигом небесних сил довкола Христа як іпостасі Єдиного Бога. Одним зі зразків такої іконографії є волинський образ «Собор Архістратига Михаїла» середини XVII ст. На ньому представлено вищі чини ангельської ієрархії, серед яких по центру традиційно зображено Михаїла з мечем у руці. Два архангели із жезлами, шанобливо схиливши голови, підтримують небесну сферу, яка покоїться на крилах вогняного серафима. У сфері на невидимому престолі сидить Ісус Еммануїл. Еммануїл (євр. «з нами Бог») – одне з імен Христа, яке згадується у пророцтві: «…Ось, Діва в утробі прийме і народить Сина, і наречуть ім’я Йому: Еммануїл» (Іс. 7:14). Чистоту помислів і діянь Спасителя підкреслюють Його білі одежі, а владу – кулястий предмет, т. зв. держава, з хрестом. На державі написано монограму Божого Сина: «Іс Хс».
Автор цієї ікони вирізняється добрим декоративним смаком, чуттям кольору та індивідуальною творчою стилістикою. Він обмежується лише синіми, біло-блакитними, вохристими та червоно-цеглястими тонами. Лики усіх ангелів моделює однаково – з високим чолом, виразними карими очима, прямими носами та маленькими вустами. Фарби прозорі і ясні. Складки одягу стилізовані й виконані темнішим тоном. Майстер уміло орнаментує тло і поля обрамлення квітковими візерунками. Посріблення німбів, меча архангела, фону надає урочистості образу. Це свідчення того, що українські іконописці були не лише тонкими богословами, але й непересічними творчими особистостями.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Коць Сергій, протоієрей
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса