Волинська Епархія Української Православної Церкви
Київського Патріархату
офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Три святителі»
Статті

Ікона «Три святителі»

Лариса ОБУХОВИЧ, художник-реставратор Волинського краєзнавчого музею Ікона «Три святителі»

Ікона «Три святителі». Кінець XIX cт. Полотно, олія. Зберігається у Волинській православній богословській академії (м. Луцьк). Реставраційні заходи проведено у 2013 році художником-реставратором Ларисою Обухович.

Образ цей створено у стилі класицизму. Як і всі стилі, він формувався тривалий час, шукаючи і досягаючи поставленого ідеалу краси. У християнському мистецтві святі зображувалися прекрасними духом і тілом, тобто божественними.

На живописному полотні великих розмірів бачимо постаті трьох святителів та вселенських учителів Церкви – Йоана Златоустого, Василія Великого і Григорія Богослова. Молитвами цих святих Бог наш укріпляє мир, злагоду та однодумність серед християн, залагоджує єретичні протиріччя. Не випадково, що після Різдва Христового Церква святкує пам’ять їх усіх – зокрема кожного і трьох разом. 14 січня вшановують Василія Великого, 7 лютого – Григорія Богослова, а 9 лютого – Йоана Златоустого. 12 лютого вони вшановуються разом, увінчані піснеспівами і похвалами.

У Візантії за імператора Олексія І Комнина (з 1081 по 1108 рр.) спалахнули суперечки про те, хто з цих святителів більш достойний перед Богом у своїй мудрості. Вирішити непорозуміння вдалося Євхаїтському єпископу Йоанові, освіченому і доброчесному. Святителі явилися йому – не уві сні, а наяву, у видінні – кожен зокрема, а потім троє разом. Вони повідали про те, що рівні перед Богом. Немає серед них ні першого, ні другого, панує поміж ними злагода і мир. Так блаженний єпископ Йоан утвердив мир між віруючими. Він установив дні вшанування трьох святителів окремо та разом.

Святі були найбільш освіченими, ерудованими та мудрими людьми свого часу. Їх подвижницьке християнське життя дивовижне і гідне захоплення. Василій Великий та Григорій Богослов були ровесниками, від студентських літ друзями-побратимами і соратниками в житті. Йоан Златоустий молодший від них на вісімнадцять літ. Цим трьом угодникам були притаманні жага до знань, гострий розум та любомудрість, яка вела їх до пізнання божественних законів.

Василія Великого зображено посередині, дещо в глибині. В його очах – світле бачення духовного світу, зморшки на чолі говорять про пережиті випробування. Лик вирізняється характерним темним волоссям та довгою бородою, які підкреслюють значимість образу великого вчителя.

Григорія Богослова зображено з довгою білою бородою, високим чолом, глибоким поглядом темних очей. В них прочитуються великі життєві випробування та непохитна відданість духовним цінностям. Голубий сакос і білий орар із золотими хрестами, в якіоблачений святець, оздоблені білими перлами, які символізують чистоту і святість духовного життя.

Йоана Златоустого на іконі відображено як високочолого аскета, з тонкими, але вольовими рисами, схильними до піднесених почуттів. Він облагороджений злетами високої душі. В очах – відреченість від мирського, в якому «суєта суєт, і все суєта».

Кожен святитель тримає в руках певний предмет, який символізує частину Божественної Літургії. Євангеліє в руках Йоана Златоустого – Малий вхід, що знаменує вихід Ісуса Христа на проповідь до людей. Євхаристична чаша, яку тримає Василій Великий, – це Великий вхід, що нагадує про прийняття Ісусом страждань. Хрест у руках Григорія Богослова – це завершення Служби Божої, коли віряни цілують хреста. Отже, ікона відтворює безперервну Літургію, яку творять святителі перед престолом Божим за спасіння всіх християн.

Волин. єпарх. відом. – 2014. – № 2 (111)

12 січня 2018 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери