
Понеділок
Тиждень 27-й після П’ятдесятниці
Великомучениці Варвари i мучениці Юлiанiї (бл. 306). Преподобного Йоана Дамаскина (бл. 780). Преподобного Йоана, єпископа Полiвотського (VIII)...
Як розуміє духовні проблеми учасників АТО, що захищають на Сході цілісність держави, настоятель парафії Різдва Пресвятої Богородиці в с. Кричевичі Ковельського деканату священик Олександр Добровольський
– Отче, Ви не так давно повернулися із зони АТО, виконуючи роль військового капелана. Знаю, що це не перший Ваш візит у горнило війни. Яку місію вважаєте пріоритетною?
– Насамперед – психологічну. Адже бойові дії це, по суті, – наркотик. Емоції, хвилювання, конкретний ризик втратити життя дають для свідомості неймовірне збудження, яке ніколи не забувається. Як не дивно, але приходить час і бажання не тільки згадувати ті події, а повернутися до них знову. У колишніх бійців виникає нав’язлива думка знову взяти до рук зброю, відчути специфічний запах пороху й відновити статус бійця. Недаремно прижилась негласна істина про те, що з фронту повернутись можна, а з війни – ні. Найкраще про цю проблему вам можуть повідати сім’ї демобілізованих солдатів.
– Тобто потрібна конкретна реабілітація. Останнім часом про неї не тільки говорять, а й займаються на державному рівні.
– Так, є такий реабілітаційний центр в Одесі. Знаю хлопців, які побували там, але покинули його через кілька днів. Можливо, там працюють і непогані спеціалісти, проте умови для їх діяльності потребують бажати кращого. Адже відновлення душевного спокою вимагає комплексного підходу – від приміщення, дозвілля, ставлення до змісту розмов та занять із пацієнтами. Мало виділити кошти на цю справу, – потрібно налагодити реабілітаційний процес на солідній та серйозній основі. Тут варто було б перейняти досвід інших країн, де психологічну допомогу потребуючим поставлено на високий рівень.
– Отже, капелани виконують місію не тільки в популяризації Святого Письма?
– Священики в зоні АТО перейняли на себе роль психологів. У першу чергу доводиться заспокоювати бійців, доводити їх стан до адекватності, а лише потім заглиблюватися в біблійні істини. Звичайно, послуговуємось цитатами із Біблії, наводимо конкретні приклади, переконуємо. Але щоб зрозуміти бійця із його проблемами, потрібно самому бути в курсі справи. Я особисто уже пройшов цю школу у рамках строкової служби на кордоні з Афганістаном. Знаю, що таке військові дії, зброя, порох і навіть смерть.
– Цього разу доводилось бачити смерть?
– Так. Буквально у перший день приїзду на передову. Я був у складі підрозділу морської піхоти безпосередньо у районі Гнутового, Талаківки, Широкіного. Ворожий снайпер поцілив у нашого бійця. Мені як священику довелося здійснити над тілом молитовний обряд. Побратими загиблого відразу «впали в ступор», заціпеніли. Це стан, далекий від адекватності. Він приходить із обстрілами важкими мінами та снарядами, перед відправкою на передову, де залишаються сподівання лише на випадок і Всевишнього. В даному випадку завдання капелана не тільки навчити молитви (яку не всі знають), а привести бійців у нормальний психологічний стан. Адже хлопці, як правило, молоді, з ними треба бути особливо делікатним. Я працював із контрактниками з півдня України: з ними важче, бо вони, на відміну від західняків, не настільки наближені до Церкви, щоб знати напам’ять молитву…
– Ваша форма одягу вирізняла Вас серед бійців?
– Ні в якому разі! Рясу вдягав тільки в приміщенні. На вулицю виходив у камуфляжі. В цивілізованих країнах під час військових дій заборонено стріляти в медичних працівників та капеланів. А в нашому випадку чеченські снайпери передусім полюють на священиків. За їхнім повір’ям, убивши капелана, їхні душі гарантовано потрапляють у рай.
– Чи змінилося ставлення до Вас парафіян сільського храму, де Ви служите?
– Спочатку навіть не вірили, що я там був аж двічі. Деякі вважали, що їздив туди задля кар’єрного росту. Лише згодом, коли показав світлини з АТО, – повірили. У селі є четверо демобілізованих бійців з АТО, з ними продовжую бесіди, виводжу «зі стану війни». В сусідньому селі таких воїнів більше, але там з ними працює місцевий священик. Хоча багато із атовців бажають розмовляти тільки з тими панотцями, які «нюхали порох». У цьому в мене є певна перевага.
– У Вас є перевага в порівнянні мирного і воєнного життя. Мабуть, завдяки цьому Ваше слово перед мирянами набуло ще більшої переконливості?
– Можливо, й так. Проте досі не можу переконати відповідні державні служби у Ковелі щодо набутого статусу учасника АТО. Чиновники вперто не хочуть визнавати моєї капеланської добровільної місії на Сході.