Апостола i євангелiста Марка (63)...
Придорожні хрести
Інтерв’ю священика Ярослава Черенюка, завідувача кафедри
практичних дисциплін
Волинської православної богословської академії, для
газети «Експрес»
– Звідки в Україні пішла традиція ставити хрести на роздоріжжях та дорогах?
– Придорожні хрести в Україні свої витоки беруть з початку офіційного прийняття Християнства на наших землях за святого рівноапостольного князя Володимира, за прикладом благочестивого звичаю Візантійської держави.
– Що означає ця традиція?
– Придорожні хрести стають свідченнями шанування чесного хреста Господнього, тобто віри у чудотворну силу хреста як знаряддя, яким Ісус Христос визволив усіх людей від первородного гріха, прийнявши на ньому смерть. І всі, хто бачить такий хрест при дорозі і звертається з молитвою до Бога, отримує допомогу від Нього від злих сил і захист від небезпеки.
– Яка доля цих хрестів за «совєтів»?
– Комуністична ідеологія з її агресивним атеїзмом прирекла придорожні святині на повне винищення. Нищення їх виконувалося оперативно і безглуздо, особливо на початку 1960-х років, за хрущовських гонінь. Отож, із тих скрутних часів збереглися лише поодинокі хрести-фігури, які особливо ревно охоронялися віруючими людьми.
– Коли відновили традицію ставити хрести?
– Та все ж, незважаючи на тотальне нищення, придорожні хрести міцно залишалися в народній пам’яті, у народній багатовіковій традиції. Саме завдяки цьому, як тільки радянська держава припинила релігійні гоніння, хрести стали масово відновлюватись в Україні, особливо в західних її землях, уже з кінця 80-х років.
– Відрадно, що хрести-святині відновлюються на тих же місцях, де вони колись стояли, що оживає, здавалося б, уже забута традиція.
– Не раз звертала увагу, що на таких хрестах прибивають дерев’яні гвіздки та молот. Це символізує розп’яття Ісуса Христа?
– Такі хрести-фігури можемо бачити по волинських селах і дотепер: у центрі хрестовини – скульптурне зображення розіп’ятого Месії, а поруч – виготовлені з твердого дерева обценьки, молоток, цвяхи. Ці предмети мають нагадувати кожному християнинові про тілесні страждання Спасителя, які Він перетерпів на хресті за людський рід.
– Чи можна вважати такі хрести святинями і чи треба перед ними хреститися?
– Проходячи повз придорожній хрест, кожний віруючий може перехреститися і промовити молитву, вшановуючи його як святиню. Зокрема, вживалася в таких випадках молитва до чесного хреста, яка водночас вважається молитвою проти злого духа: «…Радуйся, пречесний і животворчий хресте Господній, що проганяєш бісів силою розп’ятого на тобі Господа нашого Ісуса Христа, що до пекла зійшов, і подолав силу диявола, і дарував нам тебе, хрест Свій чесний, на прогнання всякого супротивника».
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса