Похвала Пресвятої Богородиці (субота акафісна). Преподобного Феодора Трихини. Святителів Григорiя (593) й Анастасiя Синаїта (599), Патрiархiв Антіохiйських. Преподобного Анастасiя, ігумена Синайської гори (695). Мученика немовляти Гавриїла Бєлостоцького (1690)...
8 травня – апостола і євангеліста Марка
Святий Марк народився в Єрусалимі (за іншою версією – в Кірені). Будинок його матері Марії сусідував із Гефсиманським садом. Як говорить церковне передання, в ніч хресних страждань Христа він слідував за Ним, загорнувшись у плащ, і втік від воїнів, які хотіли схопити його (Слова «загорнувшись покривалом на голе тіло», «покинувши покривало, голим утік», Мк.14:51–52, означають, що коли на людині була лише натільна сорочка, її в ті часи вважали «голою»). Після вознесіння Господнього будинок матері став місцем молитовних зборів християн і притулком для декого з апостолів (Діян.12:12).
Святий Марк – найближчий сподвижник апостолів Петра, Павла і Варнави. Разом із Павлом та Варнавою був у Селевкії, звідти вирушив на острів Кіпр і пройшов його весь зі сходу на захід. У місті Пафе святий Марк був свідком того, як апостол Павло уразив сліпотою волхва Елима (Діян.13:6–12).
Після місії з Павлом повернувся в Єрусалим, а потім, разом із апостолом Петром, побував у Римі, звідки, за велінням Кифи, вирушив до Єгипту, де заснував Церкву.
Під час другої благовісницької подорожі апостола Павла святий Марк зустрівся з ним
в Антіохії. Звідти він вирушив на проповідь із апостолом Варнавою на Кіпр, а потім знову пішов до Єгипту, де разом із Петром заснував багато церков. Із Вавилона апостол Петро направив послання малоазійським християнам, в якому з любов’ю відгукувався про святого Марка, свого духовного сина (1Пет. 5:13).
Коли апостол Павло перебував в ув’язненні у Римі, Марк був в Ефесі, де кафедру займав святитель Тимофій. Разом із ним прибув до Рима. Там він і написав святе Євангеліє (бл. 62–63 рр.).
Із Рима святий Марк знову пішов до Єгипту і в Олександрії поклав початок християнському училищу, з якого згодом вийшли такі знамениті отці та вчителі Церкви, як Климент Олександрійський, святитель Діонисій, святитель Григорій Чудотворець та інші. Турбуючись про влаштування церковного богослужіння, Марк склав чин Літургії для олександрійських християн.
Потім із проповіддю Євангелія відвідав деякі області Африки, був у Лівії.
Під час цих подорожей благовісник отримав наказ від Духа Святого знову йти в Олександрію для проповіді та протидії язичникам. Там він оселився в будинку шевця Ананії, якому зцілив руку. Швець із радістю прийняв апостола, з вірою слухав його оповіді про Христа і прийняв Хрещення. Слідом за Ананією хрестилися багато жителів тієї частини міста, де він жив. Це ще більше посилило ненависть язичників, і вони збиралися вбити угодника. Коли апостол звершував Богослужіння, його побили, волочили вулицями і кинули до в’язниці. Там святий удостоївся бачити Господа Ісуса Христа, Який зміцнив його перед стражданнями. Наступного дня розлючений натовп знову поволік апостола вулицями міста на судилище, але дорогою Марк помер зі словами: «В руки Твої, Господи, віддаю дух мій». Це сталося в 63 чи 68 році.
Язичники хотіли спалити тіло благовістителя. Але коли розвели багаття, все померкло, пролунав грім і стався землетрус. Язичники в страху розбіглись, а християни взяли тіло і поховали його в кам’яній гробниці.
У 310 році над мощами святого апостола Марка було побудовано церкву. А в 820 році, коли у Єгипті встановилася влада арабів-магометан і Християнську Церкву тіснили іновірці, мощі святого перенесли до Венеції і поставили в храмі його імені.
Святий Марк першим написав Євангеліє – коротке і просте, для християн із язичників. Усі стародавні письменники свідчать, що воно є стислим записом проповіді та розповідей первоверховного апостола («Петро розповідав, Марк писав»). Однією з центральних богословських тем у Марковому Благовісті є тема сили Божої, що в немочі людській звершується, бо Господь робить можливим те, що у людей неможливо. При дії Христа і Духа Святого учні Його йдуть по всьому світу і проповідують Євангеліє.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса