Пам’ять святих отців семи Вселенських Соборів. Мучеників Феодота Анкирського, Петра, Діонисiя, Андрiя, Павла, Христини (249-251) i мучениць семи дiв: Олександри, Текуси, Клавдiї, Фаїни, Євфрасiї, Матрони i Юлiї (303)...
Артос і паска – у чому різниця, що спільне?
На Великдень у храмах освячується два різновиди хліба – артос і паски. Між ними є дещо спільне й дещо відмінне.Артос (від грец. άρτος – «хліб») являє собою циліндричну квасну хлібину, яка називається ще «просфорою всецілою». Зазвичай на верху цього виробу робиться рельєфне зображення Воскресіння Христового, а часом і хреста – знаку перемоги Спасителя над смертю і пеклом, із терновим вінцем угорі тощо.
Цей хліб освячується на великодній літургії, при цьому єпископ або священник читає спеціальну молитву та окроплює артос освяченою водою. Упродовж Світлого тижня артос стоїть у храмі перед образом Христа. У Світлу суботу його, теж з особливою молитвою, роздроблюють та роздають вірним.
У писемних пам’ятках артос і його богослужбове застосування вперше згадується у ХІІ ст. в Евергетидському типіконі – уставі монастиря Пресвятої Богородиці Евергетиди (Благодійниці), заснованому в 1048 р. поблизу Константинополя. Цей документ повідомляє, що у Світлий понеділок ігумен і братія по завершенні трапези промовляли слова «Благословен Бог, що насичує нас», після чого розпорядник підносив хліби зі словами «Христос воскрес!». Із часом це перейшло до храмового вжитку і набуло рис окремого богослужбового чину благословення такого хліба.
Церковна традиція пов’язує цей звичай із тим, що після Вознесіння Христового апостоли залишали під час прийому їжі частину хліба для свого Божественного Вчителя. А загалом символіка пасхального артоса пов’язана зі згадкою про подію Воскресіння Христового. Про це говорить і сама молитва на його освячення з такими словами: «Смиренно молимо Тебе, споглянь на хліб цей і благослови й освяти його; бо і ми, раби Твої, на честь, і славу, і на спомин славного Воскресіння Сина Твого, Господа нашого Ісуса Христа, через яке відвічного рабства ворожого і від пекельних кайданів визволення, свободу й виведення одержали, перед Твоєю величністю нині, у цей всесвітлий, преславний і спасительний день Пасхи, приносимо його. А нас, що приносимо його й цілуємо та споживаємо, учасниками Твого небесного благословення сотвори і всяку хворість і недуги від нас Твоєю силою віджени, здоров’я всім подаючи».
Отож, артос не є звичайною великодньою стравою, та й випікається він за тим же рецептом, що й просфори. Значення цього хліба насамперед у тому, що він нагадує нам про Воскресіння Христове. Ну і, звісно, як будь-яка річ, яка освячується у храмі, він є святинею. Зокрема, існує благочестивий звичай зберігати артос упродовж року та вживати з благоговінням і вірою під час хвороби чи тяжких переживань, часто разом із богоявленською водою.
Про відповідне духовно-символічне значення артоса говорить і молитва, яку священник читає під час його роздроблення і роздачі вірним: «Господи Ісусе Христе, Боже наш, Хлібе ангельський, Хлібе Життя вічного, що з неба зійшов і наситив нас у пресвітлі ці дні духовною поживою Твоїх Божественних благодіянь заради спасенного Воскресіння Твого! Зглянься і нині, смиренно благаємо Тебе, на молитви й подяку нашу і, як благословив Ти п’ять хлібів у пустелі, так і тепер благослови хліб цей, щоб усі, хто споживатиме його, сподобилися від Тебе тілесного й духовного благословення і здоров’я, – благодаттю й милосердям Твого чоловіколюбства».
Перші слова цієї молитви є алюзією (натяком) на слова Спасителя: «Я хліб живий, що з неба зійшов: коли хто споживатиме хліб цей, той повік буде жити. А хліб, що дам Я, то є тіло Моє, яке Я за життя світові дам» (Ін. 6:51). А Тіло і Кров Ісуса Христа християнин має можливість споживати у євхаристії. Отож, споживання артоса, як і богоявленської води, не може заміняти найголовнішого – причастя святих Христових Таїн.
Що ж до традиції випікати великодню борошняну смакоту – паску, то вона сягає ще дохристиянського звичаю зустрічі весни. На це вказують елементи її символіки: прикрашання виліпленими з тіста квітками, шишками і пташками. Тут мимоволі згадується звичай випікання весняних «жайворонків». Разом із тим, церковний звичай застосування артоса суттєво вплинув і на характер випічки паски: вона має циліндричну форму й теж освячується у храмі за великоднім богослужінням, її прикрашають хрестиками.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген