Страсний тиждень
Із 29 квітня до 4 травня ми згадуємо останні дні земного життя Христа Спасителя: Його страждання, смерть і погребіння. (Слово «страсті» церковнослов’янською означає «страждання»).
Усі дні цього Страсного тижня (Страсної седмиці) називаються «Великими» – Великий понеділок, Великий вівторок і т. д. Через особливе значення і велич духовних спогадів та богослужінь Страсний тиждень не включено в богослужбове коло Великого посту, а стоїть окремо – як перехід від Чотиридесятниці до Світлого Христового Воскресіння. А ще Страсний тиждень особливий тим, що він найстрогіший. Православні християни замислюються над страстями Ісуса Христа і готуються до зустрічі з Ним. Під час відправ молитви скеровано на страждання і терпіння Спасителя. Тож розглянемо його більш детально.
У Великий понеділок Церква згадує старозавітного патріарха Йосипа, якого заздрісні брати продали в Єгипет, сказавши батькові, що його розірвали звірі. Поміркований Йосиф розглядається як прообраз зрадженого Христа. Також прообразне значення життя Йосифа в тому, що він був відданий братами на смерть, але Бог зробив так, що під час голоду Йосиф порятував своїх батька і братів од смерті. Також і Господь Ісус Христос був відданий людьми на смерть, але завдяки Його воскресінню ми звільняємося від рабства гріха та смерті.
Крім того, в цей день згадується безплідна смоківниця, якій Господь наказав засохнути. Вона є символом лицемірних фарисеїв та всіх, у кому, незважаючи на зовнішню побожність, Бог не знаходить справжніх плодів віри й благочестя, а тільки лицемірну тінь Закону. До безплідної, засохлої смоківниці буває подібна і всяка душа людська, якщо не приносить духовних плодів – істинного покаяння, віри, молитви й добрих справ.
У Великий вівторок згадується викриття Господом книжників і фарисеїв, Його розмови і притчі, сказані цього дня в Єрусалимському храмі: про податок кесарю, про воскресіння мертвих, про Страшний суд і кінець світу, притчі про десять дів і таланти. У притчах зображається неочікуване пришестя Господа (про десять дів) і праведність суду Божого (про таланти).
У Велику середу – день віддання Ісуса на страждання і смерть. Згадується євангельська подія: коли рада первосвященників і книжників уже вирішила взяти Христа і вбити Його, в селищі Вифанія у домі Симона прокаженого, де зупинився в ніч на середу Ісус, одна грішниця вилила дорогоцінне миро Йому на голову. Тут же в душі Юди народився намір видати беззаконній раді Вчителя. Тому в богослужіннях середи прославляється вчинок «грішниці» та засуджується зрада Юди.
Особливості богослужіння перших трьох днів Страсного тижня такі: на Утрені, після шестипсалмія та «Алилуя», співається тропар: «Ось жених гряде опівночі…», а після канону співається: «Чертог Твій бачу, Спасе мій…». Протягом усіх трьох днів служиться Літургія Ранішосвячених Дарів із читанням Євангелія.
Особливо зворушливі споминами, молитвами і піснеспівами останні три дні Страсної седмиці.
У Страсний четвер згадуються чотири важливі події з життя Спасителя: Тайна вечеря, на якій Господь установив новозавітне Таїнство Євхаристії – причастя Його Тіла і Крові; вмивання ніг ученикам на знак глибокого смирення і любові до них, а також як повчання всім християнам не шукати влади один над одним, а слугувати один одному; молитва в саду Гефсиманському; зрада Христа Юдою. В цей день під час Літургії буває багато причасників, а також приготовляються Святі Дари для зберігання – на потребу причастити хворих. На Утрені після шестипсалмія та «Алилуя» співається тропар: «Коли славні ученики умиванням ніг на вечері просвіщалися…». Увечері відбувається богослужіння, під час якого читають 12 уривків з Євангелія про страсті Христові. Миряни стоять із запаленими свічками, показуючи цим, з одного боку, що слава і велич не покинули Господа й під час Його страждань, а з іншого – гарячу любов до Спасителя.
Страсний четвер також називають «Чистим», бо з цього дня починаються особливі приготування до святкування Пасхи: віряни прибирають свої домівки, починають пекти паски та фарбувати крашанки.
У Велику п’ятницю Церква згадує неправедне осудження синедріоном і Пилатом Господа Ісуса Христа, Його страждання, розп’яття на хресті, смерть і погребіння, зішестя в ад для сповіщення там перемоги над смертю і визволення душ, які з вірою чекали Його пришестя, а також уведення розбійника в Рай. Цього дня, який є особливо строгим постовим днем року, віряни, за змогою, намагаються не споживати їжі. Літургія не звершується, бо в цей день Сам Господь приніс Себе у жертву, а читаються царські часи. Після полудня у храмах урочисто виносять для вшанування плащаницю. Вечірня відправляється на спомин про зняття з хреста тіла Христового і Його поховання. На Вечірні, при співанні тропаря «Благообразний Йосиф, з древа знявши пречисте Тіло Твоє…», священнослужителі піднімають плащаницю з престолу, немов із Голгофи, і виносять її з вівтаря на середину храму. Плащаниця кладеться на особливо приготовленому столі. Потім священнослужителі й усі віряни вклоняються їй.
Богослужіння Великої суботи присвячено спомину про перебування Ісуса Христа «у гробі тілом, у пеклі душею як Бог, у раю ж з розбійником, і на Престолі був Ти, Христе, з Отцем і Духом, все наповняючи, Неописанний» і, нарешті, про воскресіння Спасителя з гробу.
Під час Страсного тижня християнам потрібно, наскільки є можливість, дотримуватися строгого посту «заради страстей Христових», які Він перетерпів за гріхи людства. Також цієї седмиці православні християни, які у Великий піст не сповідалися й не причастилися, можуть це зробити в будь-який день (окрім п’ятниці).
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген