Мучениці Пелагеї, дiви Тарсiйської (бл. 290). Священномученика Еразма, єпископа Формійського (303). Священномученика Альвіана, єпископа Анейського та учнiв його (304). Священномученика Сильвана, єпископа Газького, i з ним 40-ка мученикiв (311)...
Навіщо хреститись і який хрест правильний?
Про хрест і хресне знамення в житті віруючої людини розповів настоятель Луцького братського Хрестовоздвиженського монастиря ігумен Никодим (Смілий) у програмі «Духовна абетка» на «12 каналі».Хрест – один із символів християнства, який знаменує перемогу життя над смертю, добра над злом, Божої правди над гріхом.
Пригадуючи розп`яття Ісуса, о. Никодим розповів, що такий вид страти був найстрашнішим у Римській імперії. Його призначали для особливо тяжких злочинців: людина помирала не від ран, а задихаючись, в агонії. Перед Ісусом Христом розіпнули, зокрема, учасників повстання Спартака проти рабовласництва. Їх карали вздовж доріг, аби всі бачили ці муки і не думали чинити опір владі Риму.
Настоятель монастиря розповів, що цариця Єлена, шукаючи християнські реліквії у IV ст., знайшла хресні древа. Але не могла розібратися, на якому були страчені розбійники, а на якому – Ісус. Поруч проходила похоронна процесія. Цариця наказала її спинити. По черзі до покійника прикладали ці древа, і коли вже останні дошки приклали, раптом чоловік воскрес.
«Тому хрест назвали животворчим... Після цього люди розпочали накладати на себе хресне знамення, згадуючи Святу Трійцю, щоб відігнати від себе замисли злих духів. Так, людина, молячись і хрестячись, отримує благодатні дари від Бога», – пояснив ігумен Никодим.
З його слів, коли нашу віру в Римській імперії переслідували, віруючі використовували різні знаки. Сьогодні ж у більшості як приналежність до християнства ми носимо хрестика, накладаємо знак хреста.
«При вході в храм варто накладати хресне знамення… Хреститися можна, коли проходимо біля хрестів, фігур, храмів, бо це теж вияв нашої поваги, віри. Хрестимося перед іконою, бо так ми розпочинаємо діалог із Богом. Обов`язково накладаємо хресне знамення, коли чуємо призивання Святої Трійці – прославлення Бога: “Во ім`я Отця і Сина і Святого Духа”», – зауважив душпастир.
Є традиція, як розташовувати хрести на куполах храму: вівтар орієнтований на схід, а людина заходить із заходу, тому хрест має бути повернутий до обличчя вірян. Скільки куполів – стільки і хрестів установлюють на церкві.
Татуювання хрестів на тілі, каже ігумен, не має нічого спільного з релігією. Так само це стосується друку на одязі чи просто прикрас у вигляді хреста.
Священнослужитель пояснив, що натільний хрестик не надягають напоказ. Водночас у служителів церкви є традиція носити хрест відкрито на грудях: це показує, хто є хто в церковній ієрархії.
Форми цього знака нашої віри сьогодні бувають різними. У православних християн він переважно восьмиконечний: сам хрест, зверху перемичка з табличкою (де написали, що було “виною” Спасителя), і знизу коса перемичка, на рівні стоп Христа. У Греції використовують рівносторонній чотирикутний хрест. Є ще грузинський знак хреста – його зробили з гілочки винограду, де була центральна гілка і ще дві бокові під кутом. У католиків – чотиристоронній латинський хрест. Є тау-хрест, який нагадує букву «Т». Є хрест перевернутий: іноді його, через незнання, вважають сатанинським. Насправді, каже о. Никодим, це хрест апостола Петра, який було зрадив Спасителя, все життя каявся, а коли прийшов час постраждати за віру, сказав, що недостойний бути розіп`ятим, як Спаситель, і попросив, щоб його розіп`яли вверх ногами. А хрест у вигляді букви «Х» – апостола Андрія Первозваного.
Тобто форми різні, а суть та сама – нагадування про велику жертву Сина Божого задля нашого спасіння.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген