Преподобного Патапiя (VII). Апостолів вiд 70-ти: Сосфена, Аполлоса, Кифи, Тихика, Єпафродита, Кесарiя та Онисифора (І). Мучеників 62-х iєреїв та 300 мирян, в Африцi вiд арiан потерпiлих (477). Мучениці Анфiси в Римi (V)...
Ікона «Великомучениця Параскева-П’ятниця»
Великомучениця Параскева-П’ятниця (день ушанування 10 листопада). Кінець ХVІІ ст., с. Верхнів Іваничівського деканату. Матеріал і техніка: дерево, левкас, темпера.
Ще у ранньохристиянські часи на території європейських країн значного розвитку досягло шанування великомучениці Параскеви П’ятниці, обезглавленої за римського імператора Діоклетіана.
Під іменем Параскеви у візантійсько-слов’янському світі було відомо кілька святих мучениць. На Русі особливо шанувалися Параскева Іконійська та Римська, але життя та подвиги обох Параскев часто змішувались, у результаті чого виник єдиний образ, популярний в українському іконописному мистецтві.
Важливий аспект шанування св. Параскеви пов’язаний з її іменем, що по-грецьки означає день тижня – п’ятницю. Згідно з легендою, свята народилась у п’ятницю, тому і названа так батьками, які довго були бездітні. Її ім’я асоціюється зі Страсною п’ятницею і хресною жертвою Ісуса Христа, водночас вона шанується і як мучениця, адже перенесла страждання за християнську віру.
У народній свідомості свята вважалася захисницею домашнього вогнища, родючості, шлюбу і торгівлі, а також покровителькою хатньої жіночої праці. Вона добра, мудра господиня, яка приносить у дім достаток і щасливу долю. В усному фольклорі Параскеву пестливо називають «П’ятюнка», про неї кажуть: «Свята П’ятниця дари давала, бо господиня добра була».
Образ угодниці був одним з найбільш популярних в українському релігійному малярстві. Ікону св. Параскеви з села Верхнів виконав народний майстер. Він зберігає знання іконографії й розуміння духовної значності образу, проте живописна майстерність досить спрощена. Параскева зображена у вигляді молодої дівчини з великими очима, ніжним рум’янцем на щоках, пишним густим волоссям, розсипаним за спиною. У її правій руці довгий чотириконечний хрест, обвитий пагонами квітів, у лівій – довгий сувій з текстом: «Парасковея мині імя нарицаєтся, іже єсть пятниця, понеже пять ран Господа моєго на кресті пропятого всегда во сердці моєм имію, і того ради муки вся терплю, яко да с Ним і царствую».
Невідомий маляр з дивовижною легкістю окреслює кожну живописну деталь. Бганки одягу – білої туніки, синього далматика та червоного плаща – прописано широкими смугами більш темного відтінку. Тонкий рисунок орнаменту прикрашає краї рукавів і горловину сорочки, квітковий декор оздоблює плащ. Червоний колір плаща святої є обов’язковим при її зображенні. Згідно з іконографічною традицією, це – божественна енергія, яка дає життя творінню, а в образах мучеників – символ страждань, вказівка на кров Христову, символ Божої любові і спасіння. Образ вражає яскравою колірною гамою – теплою і водночас насиченою.
Тло ікони золочене, покрите багатим різьбленим орнаментом, в основі якого лежать стилізовані рослинні пагони.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Коць Сергій, протоієрей
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Ротченков Андрій, священик
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса