Воскрешення праведного Лазаря. Апостола і священномученика Симеона, родича Господнього (107). Преподобного Стефана, ігумена Печерського, єпископа Володимиро-Волинського (1094). Праведного Євлогiя, странноприїмця (IV)...
23-тя неділя після П’ятдесятниці
Євангеліст Лука повідує про чудесне оздоровлення нещасного чоловіка, якого опанували злі духи. Гадаринські люди боялися цього біснуватого, який одягався в лахміття, блукав, знаходив пристановище на кладовищі. Люди здалека обминали його.
Побачивши Ісуса, біси просять передчасно їх не мучити. Господь, зважаючи на поведінку чоловіка, запитує: «Як твоє ім’я?» (Лк. 8:30). А голосом цього нещасного говорять біси: «Легіон!». Нас багато, ми в силі, в єдності – зухвало відповідають біси. Їхня сила та вся енергія спрямовані на виконання однієї мети – занапастити людську душу, звести її з дороги правди та життя. Коли людина відступає від Бога, – вона губить себе, свою особистість. Упевненість демонської сили походила від їхньої кількості. (Легіон – одиниця римського війська, від 4 до 7 тисяч вояків).
Біси мучили нещасного, і Христос у милосерді Своїм уздоровив його. Благословив ласкою святою та вигнав злих духів і тим засвідчив, що Він є Син Божий, Якому підвладно все на світі. Біси за дозволом Спасителя ввійшли у стадо свиней і всі загинули в морі.
Біси самі просили, щоб Христос їх послав у гурт свиней. Свині для євреїв означали нечисте: вибір бісів піти в гурт свиней свідчить про те, що все зло, яке в нас перебуває, яке ми чинимо, до якого ми прихиляємося, якому ми даємо владу над собою, – це найбільше осквернення. А межу цього поневолення ми бачимо в долі свинячого стада: воно загинуло, нічого не залишилося від нього. Воно виконало своє завдання і було знищене. Чому Господь допустив таке?
Святитель Іоан Золотоустий пояснює: «Це все для користі тих, хто слухає, щоб вони зрозуміли, наскільки злі духи ненавидять Боже творіння, настільки, що отримавши владу над тваринами – вони нічого кращого не придумали як погубити їх». Але чому ж Господь не зупинив їх? Той же учитель Церкви продовжує: «Це було допущено, щоб ми зрозуміли і зробили для себе висновок. Якщо злі духи так поставились до свиней, то з людьми напевно вчинили б так само».
Сила Божа не дозволяє так поводитися злим духам із людьми, вона стримує їх, бо інакше знищили би весь людський рід. Демони знищили ціле стадо свиней, і це допустив Христос, даючи науку жителям того краю. За Законом, євреї не могли вирощувати свиней через нечистоту цієї тварини. Та попри заборону вони мали велике стадо – до двох тисяч – на продаж іновірцям. Тому Господь і допустив, що свині кинулися з кручі в море і потонули, щоб навчити євреїв зберігати свої звичаї та дотримуватися Закону.
В Євангелії ми бачимо яскраве свідчення про те, що злі духи дійсно існують, і не треба сумніватися в їх бутті. За попущенням Божим вони можуть чинити зло як людям, так і тваринам.
Цікава і повчальна у цій історії позиція людей гадаринських, які знали, в якому стані цей біснуватий, бачили жах його стану й чули, що Христос його зцілив і якою ціною – погибеллю їхнього стада. І вони прийшли до Христа, просячи Його піти, залишити їх околиці, не творити більше чудес, які їм обійшлися дуже дорого. Ось про що вони просили: Іди від нас! Твої чудеса, Твоя Божественна любов дуже для нас накладні – йди!
Цей епізод повчальний для тих прихильників майнового статку, які ладні залишатись у полоні темних сил заради власного добробуту і не готові до такої пожертви.
Варто задуматися кожному християнину над важкістю гріха і як можна його позбутися, як уздоровити свою душу і визволити її з неволі злого духа – диявола. Душа живе в благодаті Божій і в цій душі перебуває сам Бог. Але душа, на якій тяжить гріх, живе з дияволом, в ній уже за життя горить вогонь пекла. Гріх, поповнений свідомо і добровільно, позбавляє людину ласки Божої, заперечує синівство Боже, замикає для душі небо, а відкриває пекло.
Кожен із нас перебуває у владі тих чи інших пристрастей. У кого з нас немає заздрощів, в кого з нас немає ненависті та багатьох інших гріхів? Ми всі якоюсь мірою одержимі тим чи іншим гріхом, тобто перебуваємо під владою темних сил, а це і є їхньою метою: оволодіти нами, щоб ми зробилися нічим іншим як знаряддям зла, яке вони хочуть творити і можуть творити тільки через нас.
Варто усім над цим замислитись, бо Євангеліє звертається до нас не тільки для того, щоб подати приклади. Євангеліє дає зрозуміти сутність нашої життєвої позиції щодо здійснення та утвердження в повсякденному житті світлих заповідей Господніх.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса