Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіІкона «Свята Катерина»
Статті

Ікона «Свята Катерина»

Людмила КАРПЮК, провідний науковий співробітник Музею волинської ікони Ікона «Свята Катерина»

Свята Катерина. ХVІІІ ст. Полотно, олія. Походить із церкви Покрови Богородиці с. Дорогиничі Локачинського району. Зберігається у Музеї волинської ікони.

Одна з найбільш шанованих святих християнського світу Катерина, згідно з житієм, народилась в кінці ІІІ ст. в Олександрії Єгипетській у сім’ї римського намісника царя Ксантоса. Царівна виділялася серед ровесниць красою й освіченістю, була знайома з творами Гомера, Вергілія, Платона. Під впливом своєї матері, таємної прихильниці християн, вона прийняла Хрещення. У часи правління імператора Максиміана, на початку IV ст., Катерина засудила шанування ідолів та виступила проповідницею християнської віри, за що була ув’язнена. Вже перебуваючи в тюрмі, терпимістю та добротою навернула до Християнства імператрицю Августу і двісті воїнів, котрі її охороняли. Всі вони були страчені. Перетерпівши численні муки, Катерина загинула під мечем. Її мощі були знайдені ченцями Синайського монастиря у VI ст. Синайський монастир з ХІ ст. став називатися її іменем як свідчення покровительства святої. Первісно поширення культу та іконографія угодниці, як у католицькій Європі, так і на православному Сході, було пов’язане із діяльністю тієї древньої обителі, в якій зберігалися найдавніші образи Катерини.

На Русі її зображення з’являються ще в домонгольський період.

Однак поширення шанування святої Катерини і, відповідно, її ікон на Україні починається не раніше початку XVIII ст. і, вірогідно, пов’язане як з впливом західноєвропейської іконографії, так і зі зближенням з Росією. Адже саме там угодниця вважалась покровителькою царської родини, особливо імператриць. Розквітом шанування великомучениці стає середина XVIII ст., коли на Україні поширюються гравюри й естампи з її зображенням. Проте волинські іконописці не часто звертались до зображення угодниці.

Ікона «Свята Катерина» з с. Дорогиничі представляє творчість маляра, який був типовим представником народної течії сакрального мистецтва Волині. Катерина у виконанні невідомого автора є втіленням дівочої краси і чистоти. Відповідно до західної живописної манери, вона зображена на тлі скромного пейзажу в позі задуми та спокою. Водночас, за візантійською традицією, автор представив її в одежах червоно-синьої гами, що, відповідно, символізують кров святої, пролиту за віру християнську, та ідею небожительства. На голові – корона як підтвердження шляхетного походження великомучениці.

Твір наповнений деталями, які мають відношення до житійної історії Катерини. Увага акцентується на мучеництві святої, тому поряд з нею зображено знаряддя тортури – колесо з вістрями, яке мало розтерзати тіло Катерини. Житіє розповідає, що ангели зруйнували його, уламки колеса розлетілися у різні сторони, тож один з них зображений біля ніг діви. У лівій руці вона тримає зелену пальмову гілку, яка є атрибутом мучениці та символізує перемогу християнської віри над смертю. Її голову під короною прикрашає невеликий вінок з червоно-білих троянд – біблійний символ, який підтверджує перенесені нею страсті. Він є уособленням майбутньої слави: «... І коли з’явиться Пастиреначальник, ви одержите нев’янучий вінець слави» (1 Пет. 5:4).

Колірна гама ікони стримана та вишукана, фарби, якими прописано тло, – світлі й ніжні, вони особливо контрастують із яскравими барвами вбрання.

У народі великомучениця Катерина вважається покровителькою шлюбу, наречених, породіль. У західноєвропейській традиції вона вважалася покровителькою юнацтва, що навчається, а також – покровителькою «старих дів», незаміжніх дівчат старше 25 років, які сподіваються знайти собі гідну пару.

Волин. єпарх. відом.– 2013.– № 12 (109)

7 грудня 2022 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери