Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіБогородиця не мала інших дітей, крім Ісуса: Про яких братів і сестер Ісуса Христа йдеться у Біблії
Статті

Богородиця не мала інших дітей, крім Ісуса: Про яких братів і сестер Ісуса Христа йдеться у Біблії

У цьому номері ми започатковуємо рубрику «Відповідь богослова». Мабуть, у кожного християнина виникають запитання, на які він самотужки не може знайти відповіді. Звернутись до священика людина або соромиться, або не має часу. Газета може стати Вашим другом і посередником. Надсилаючи запитання поштою чи формулюючи його телефоном, Вам не обов’язково називати своє прізвище. Єдине прохання – формулювати запитання лаконічно, стисло і конкретно, аби воно не звучало двозначно. Кількість запитань – необмежена. Будемо намагатися відповісти на шпальтах газети на усі Ваші звернення. Тож чекаємо пропозицій.

Запитання

Чи правда, що Ісус Христос мав рідних братів і сестер? І якщо так, то чому ми кажемо, що Діва Марія була непорочною? Чи, можливо, діти були в Йосифа?

Відповідає ієромонах Марк (Левків)

Свята Православна Церква справедливо називає Богородицю Марію Приснодівою, або Вседівою, бо Вона до народження свого Сина була непорочною і чистою тілом та душею, зачала Христа за дією Святого Духа, породила безболісно і після народин залишилася такою, якою й була, – Дівою. Нерозуміння цієї істини призвело до багатьох хибних думок і тверджень, що виявились у формі закидів на вчення Церкви щодо Діви Марії.

Одним із найголовніших закидів є заперечення Її дівоцтва. Принижують Пренепорочну, твердячи, що Вона мала потомство від тілесного співжиття з Йосифом. «Та не спізнав Її, аж поки породила сина, і він дав Йому ім’я Ісус», читаємо у Євангелії від Матфея. Вислів «аж поки породила» тлумачать як розмежування певного проміжку часу: Йосиф, мовляв, не спізнав Марії до часу, аж поки не народився Ісус Христос, а потім Марія, мовляв, мала тілесний контакт з Йосифом.

Щоб зрозуміти неправильність такого тлумачення, спочатку погляньмо на інший вірш Святого Письма, у 2-й книзі Самуїла, де вживається тотожний зворот: «І не було в Міхалі, дочки Саула, дітей аж по день її смерті». Чи можна стверджувати, що Міхаля народила дитину після своєї смерті? Звичайно, ні. У цих віршах акцентується увага на важливості чи надзвичайності події, яка відбулася у вказаний час: «аж поки породила сина», «аж по день її смерті». Тож не можна робити висновки про те, що відбувалось після вказаних періодів – народження чи смерті.

Ті, хто стверджує, що Марія, крім Ісуса, мала ще дітей із Йосифом, найперше посилаються на слова Євангелія від Матфея: «Хіба Він не син теслі? Хіба не Його мати зветься Марія, а Його брати: Яків, Йосиф, Симон та Юда? І Його сестри хіба не всі між нами? Звідки ж воно Йому це все?» Але при цьому не береться до уваги, що ніде немає й згадки, що Марія мала ще дітей, крім Ісуса! Не згадується у Святому Письмі, які це брати і сестри, рідні чи зведені, двоюрідні чи, може, троюродні. А знаємо, що у біблійній мові слово «брат» часто вживається навіть замість слів «племінник» чи «дядько». Наприклад, у Книзі Буття читаємо, як Лаван говорить до Якова: «Чи тому, що ти брат мій...» Але ж Лаван є братом Ревеки, матері Якова, тобто є його дядьком.

Також дехто вказує на Послання святого апостола Павла до галатів, де згадується апостол Яків, брат Господній, і стверджують, ніби він є сином Марії і Йосифа. Проте євангелісти Матфей, Марко та Лука згадують про двох апостолів на ім’я Яків. Один – син Заведея, інший – син Алфея. Тож можна спитати цих горе-тлумачів: якщо апостол Павло писав про рідного брата Ісуса, то що ж тоді з ним, «сином Йосифа», сталося?

Те саме і з апостолом Юдою, якого теж дехто вважає рідним братом Христа. Апостол Лука вказує, що Юда був сином Якова, отже, не Йосифа і не Марії.

Більше того, у 2-му розділі Євангелія від Матфея знаходимо досить чітке підтвердження того, що Марія не мала інших дітей, крім Ісуса. Ангел Господній, звертаючись до Йосифа, не каже «візьми діти та їхню матір», а «візьми дитятко та Його Матір». Якщо б Йосифа та Марію єднало подружнє співжиття, більш природним було б окреслення «візьми дружину свою», а не «Його Матір».

А в 19-му розділі Євангелія від Іоана бачимо ще яснішу вказівку на те, що Ісус – єдина Її Дитина. Коли б були інші, то чому Господь передає Богородицю під опіку апостола Іоана Богослова? Чому апостол забирає Її до себе? Чому не піклуються про неї Її сини чи доньки, які мали б існувати, згідно з хибним розумінням Святого Письма.

Отже, ті, що заперечують приснодівоцтво Марії, говорять про подружнє співжиття з Йосифом, про Її інших дітей, крім Господа, уподібнюються тим маловірам, які дорікають Христу, що Він є звичайною людиною і з звичайної сім’ї, що Він є ворожбитом і чуда робить силою Вельзевула. І в такий спосіб чудесну таємницю Божого Втілення зводять до рангу буденної події, а Обраницю Божу, вибрану перед віками, Матір Світла, Непорочну Діву – до звичайної жінки. Ми ж, православні, визнаємо Її Приснодівою, чеснішою від херувимів і славнішою від серафимів, що породила Бога Слово непорочно!

Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Звертайтесь до редакції: Градний узвіз, 1, Луцьк, 43025; (0332) 72-21-82; pres-sluzhba@ukr.net

Волин. єпарх. відом.– 2005.– № 1 (2)

7 січня 2022 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери