Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
Ікона «Різдво Христове»
Образ «Різдво Христове». XVIII ст. Походить із храму Апостола і євангеліста Луки в с. Усичі Луцького р-ну. Матеріал: дерево, левкас, темпера, олія. Змішана техніка живопису, накладна рама. Частково реставрована Ларисою Обухович у майстерні обласного краєзнавчого музею (реставрацію не завершено), зберігається в Музеї волинської ікони.
Зображення Різдва Христового постає в Богослужінні як з’ява благодаті Божої, що єднає нас із Христом, допомагає людині вийти з буденності й наблизитися до Господа. Занурюючись у містерію народження Ісуса, ми опановуємо вічність, полишивши все сьогоденне й тимчасове. З допомогою ікони ми забуваємо все, що відволікає від молитовної зосередженості.
На нашій іконі зображено сцену поклоніння пастухів новонародженому Ісусові. Її овальна форма підкреслює Божественну суть події. Цікаво, що пристановищем для народження Христа на цьому образі є не кам’яна печера, як було насправді, а дерев’яний хлівець, де стоїть не осел, а корова, що відповідає українському переосмисленню подій. Ісусик туго обв’язаний білими пеленами, так, як у нас пеленали маленьких дітей. Йосип і пастухи зображені з характерними єврейськими рисами обличчя. Український художник намалював те, що бачив у житті, уявляючи святу ніч Різдва Христового.
Образ, створений народним іконописцем, дещо наївний, але надзвичайно ліричний і вражає поетичністю та щирістю художнього вислову. Усміхнені миловиді обличчя випромінюють радість і ніжність, що приходять з появою людини на світ. Загальна колористична гама твору досить стримана, переважають синьо-голубий, зелений, сірий, вохристий кольори. Але це не робить ікону похмурою. Маляр вдало передає глибину нічного неба, темна синява якого розірвана світлом, що лине від зірки. Це світло неяскраве, воно не сліпить очі золотими променями. Широка тепла хвиля заливає все навкруги, несучи з собою тишу і спокій. Ікона ніби народилася з різдвяних колядок:
Над вертепом звізда ясна
Увесь світ осіяла.
Пастушки з ягнятком
Перед тим Дитятком
На вколінця упадають,
Христа-Бога вихваляють.
Звідси її фольклорне звучання, зворушлива простота персонажів, внутрішня гармонія і сила. В іконі закладено глибокий релігійний зміст, благоговіння автора перед чудом Різдва. Прославляючи народженого Божого Сина, твір спонукає до осмислення події, що стала початком нашого спасіння.
Прекрасно перегукується із зображеним на іконі євангельський текст від св. Луки, глава 2, у перекладі Пантелеймона Кулеша, що вважається найпоетичнішим і найвдалішим серед світових перекладів: «І вродила Сина свого перворідня, і сповила Його, й положила Його в ясла, бо не було їм місця в гостиниці. І були пастухи в стороні тій, що ночлігували та стерегли сторожею вночі отари своєї. І ось ангел Господень став коло них, і слава Господня осіяла їх; і полякались страхом великим. І рече їм ангел: Не бійтесь, ось бо благовіщу вам радість велику, що буде всім людям. Бо народивсь вам сьогодні Спас, що єсть Христос Господь, у городі Давидовому. І се вам ознака: знайдете Дитинку сповиту, лежачу в яслах».
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса