Волинська Епархія Православної Церкви України Офіційний сайт
Головна СтаттіПровісники майбутнього
Статті

Провісники майбутнього

Ангеліна ВИГОДНІК, провідний науковий співробітник Музею волинської ікони

Іов (Кондзелевич). Пророчий ряд. Друга половина XVIII ст. Дерево, левкас, темпера, олія, гравіювання, сріблення. Походить із церкви Святого Миколая селища Локачі.

У християнському мистецтві з усіх персонажів Старого Заповіту найчастіше зображали пророків – тих, кому дано дар віщувати чи передбачати, осяяних Богом провісників майбутнього.

Їхні зображення традиційно розміщували у куполі храму або вівтарі. В іконостасі пророки представлені пророчим рядом, який символізує Церкву, що вже отримала закон від Бога.

В експозиції Музею волинської ікони знаходиться пророчий ряд роботи видатного українського іконописця Іова (Кондзелевича). Його передано до Волинського краєзнавчого музею в 1983 році науковою експедицією під керівництвом П. М. Жолтовського.

Пророків зображено у круглих, обрамлених декоративним різьбленням медальйонах: дванадцять із них розміщені у двох трилисниках і чотири – в іконах круглої форми. У кожному з медальйонів пророки представлені попарно, їх зображення поясні.

Парування пророків довільне: Міхей подається у парі з Гедеоном, Соломон – із Мойсеєм, Аарон – із Давидом, Софонія – з Єзекиїлом, Ісайя – з Єремією, Яків – із Даниїлом, Іоїль – із Захарією, Аввакум – із Валаамом.

Пророки у більшості – з непокритими головами, зображаються одягненими в хітони і гіматії, у деяких скріплені фібулами (Ісайя), або зав’язані вузлом (Даниїл, Валаам). Тільки окремі з них подаються художником із певними визначальними деталями одягу чи атрибутами, що характеризують їхній соціальний статус: царі Соломон і Давид – у коронах, перший – в одежах, облямованих горностаєм, другий – у кунтуші, підбитому соболем; пророк Даниїл – у пророчій «фрігійській» шапочці, Аарон – в одежах первосвященика, з жезлом у руці, Захарія – теж у священицьких одежах і кидарі.

Лики пророків вохристі, модельовані світлотінню, мають спільні риси: прямі загострені носи, широко розплющені великі карі мигдалеподібної форми очі, високі лоби з піднятими бровами. Уникаючи буденної конкретизації, художник прагне надати óбразам легендарно-епічної характеристики. Кондзелевичу було важливим створити образи людей високого інтелектуального вираження, прозорливої мудрості, щоб прославити силу думки і могутність розуму.

Цьому ж підпорядкована ще одна смислова деталь: кожен із шістнадцяти зображених пророків тримає розгорнутий сувій, на білому тлі якого чорною фарбою зроблено напис – витяг із тексту його пророцтв, «закон від Бога». Після XVI ст. сувій і текст на ньому в іконописній традиції почали відігравати у зображенні пророків одну з першорядних ролей. Тексти містили відомості про пришестя Месії, втілення Бога, з’явлення Богородиці – «живого храму», який став умістилищем воплоченого Бога, а ще викриття народу і правителів, які відступили від Закону, пророкування майбутнього світу і звершення Бога в ньому.

У кожного з пророків є знамените висловлювання, яке визначає головний предмет його пророкування. Кондзелевич визначає особу пророка сам, надписуючи його ім’я на сувої червоною фарбою, а далі фіксує його знаменитий пророчий вислів. На сувої Міхея вписано пророцтво про Віфлиєм – місце народження Месії; у Гедеона – згадка про руно і росу як підтвердження його вибраності; у Софонії – про визволення Ізраїлю від гріха та лиха; в Іоїля – про зішестя Святого Духа. Аввакум говорить про силу віри, Валаам – про Месію, «чоловіка від Ізраїлю», Єремія – про Новий і вічний Заповіт Бога. Єзекиїль та Соломон передрікають, що вища слава світу дістанеться Діві, Ісайя пророкує народження Спасителя від Діви, Захарія – благовіщення Марії. Прообразами Богородиці, через Яку Син Божий зійде на землю, є «Ліствиця Якова», Давидів кивот (ковчег) Завіту і «жезл розквітлий» Аарона – про це йдеться у текстах на їхніх сувоях. Пророк Мойсей замість сувою тримає скрижалі з десятьма Божими Заповідями.

Іов (Кондзелевич) створив шістнадцять об’єднаних емоційним піднесенням образів, що складають спільний образ духовного пориву та високого інтелектуального вираження. Пророки з Локач демонструють найвищий рівень професійного іконопису Волині XVIII ст. і є продовженням ренесансних традицій в українському мистецтві, які майстер Кондзелевич зумів органічно поєднати із новими впливами західного малярства.

Волин. єпарх. відом.– 2017.– № 9 (154)

14 вересня 2017 р.
Архів статей
Сайти нашої
епархії
Сайт нашої
Церкви
Наші
банери