Воскрешення праведного Лазаря. Апостола і священномученика Симеона, родича Господнього (107). Преподобного Стефана, ігумена Печерського, єпископа Володимиро-Волинського (1094). Праведного Євлогiя, странноприїмця (IV)...
Провісники майбутнього
Іов (Кондзелевич). Пророчий ряд. Друга половина XVIII ст. Дерево, левкас, темпера, олія, гравіювання, сріблення. Походить із церкви Святого Миколая селища Локачі.
У християнському мистецтві з усіх персонажів Старого Заповіту найчастіше зображали пророків – тих, кому дано дар віщувати чи передбачати, осяяних Богом провісників майбутнього.
Їхні зображення традиційно розміщували у куполі храму або вівтарі. В іконостасі пророки представлені пророчим рядом, який символізує Церкву, що вже отримала закон від Бога.
В експозиції Музею волинської ікони знаходиться пророчий ряд роботи видатного українського іконописця Іова (Кондзелевича). Його передано до Волинського краєзнавчого музею в 1983 році науковою експедицією під керівництвом П. М. Жолтовського.
Пророків зображено у круглих, обрамлених декоративним різьбленням медальйонах: дванадцять із них розміщені у двох трилисниках і чотири – в іконах круглої форми. У кожному з медальйонів пророки представлені попарно, їх зображення поясні.
Парування пророків довільне: Міхей подається у парі з Гедеоном, Соломон – із Мойсеєм, Аарон – із Давидом, Софонія – з Єзекиїлом, Ісайя – з Єремією, Яків – із Даниїлом, Іоїль – із Захарією, Аввакум – із Валаамом.
Пророки у більшості – з непокритими головами, зображаються одягненими в хітони і гіматії, у деяких скріплені фібулами (Ісайя), або зав’язані вузлом (Даниїл, Валаам). Тільки окремі з них подаються художником із певними визначальними деталями одягу чи атрибутами, що характеризують їхній соціальний статус: царі Соломон і Давид – у коронах, перший – в одежах, облямованих горностаєм, другий – у кунтуші, підбитому соболем; пророк Даниїл – у пророчій «фрігійській» шапочці, Аарон – в одежах первосвященика, з жезлом у руці, Захарія – теж у священицьких одежах і кидарі.
Лики пророків вохристі, модельовані світлотінню, мають спільні риси: прямі загострені носи, широко розплющені великі карі мигдалеподібної форми очі, високі лоби з піднятими бровами. Уникаючи буденної конкретизації, художник прагне надати óбразам легендарно-епічної характеристики. Кондзелевичу було важливим створити образи людей високого інтелектуального вираження, прозорливої мудрості, щоб прославити силу думки і могутність розуму.
Цьому ж підпорядкована ще одна смислова деталь: кожен із шістнадцяти зображених пророків тримає розгорнутий сувій, на білому тлі якого чорною фарбою зроблено напис – витяг із тексту його пророцтв, «закон від Бога». Після XVI ст. сувій і текст на ньому в іконописній традиції почали відігравати у зображенні пророків одну з першорядних ролей. Тексти містили відомості про пришестя Месії, втілення Бога, з’явлення Богородиці – «живого храму», який став умістилищем воплоченого Бога, а ще викриття народу і правителів, які відступили від Закону, пророкування майбутнього світу і звершення Бога в ньому.
У кожного з пророків є знамените висловлювання, яке визначає головний предмет його пророкування. Кондзелевич визначає особу пророка сам, надписуючи його ім’я на сувої червоною фарбою, а далі фіксує його знаменитий пророчий вислів. На сувої Міхея вписано пророцтво про Віфлиєм – місце народження Месії; у Гедеона – згадка про руно і росу як підтвердження його вибраності; у Софонії – про визволення Ізраїлю від гріха та лиха; в Іоїля – про зішестя Святого Духа. Аввакум говорить про силу віри, Валаам – про Месію, «чоловіка від Ізраїлю», Єремія – про Новий і вічний Заповіт Бога. Єзекиїль та Соломон передрікають, що вища слава світу дістанеться Діві, Ісайя пророкує народження Спасителя від Діви, Захарія – благовіщення Марії. Прообразами Богородиці, через Яку Син Божий зійде на землю, є «Ліствиця Якова», Давидів кивот (ковчег) Завіту і «жезл розквітлий» Аарона – про це йдеться у текстах на їхніх сувоях. Пророк Мойсей замість сувою тримає скрижалі з десятьма Божими Заповідями.
Іов (Кондзелевич) створив шістнадцять об’єднаних емоційним піднесенням образів, що складають спільний образ духовного пориву та високого інтелектуального вираження. Пророки з Локач демонструють найвищий рівень професійного іконопису Волині XVIII ст. і є продовженням ренесансних традицій в українському мистецтві, які майстер Кондзелевич зумів органічно поєднати із новими впливами західного малярства.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса