Неділя п’ята після Великодня
Віталій КЛІМЧУК

Символічною та повчальною навіть у сьогоденні є зустріч
Христа і жінки-самарянки біля колодязя Якова на самарянській території біля
міста Сихар. Там був тільки один колодязь, викопаний Яковом, прабатьком Ізраїля,
близько півтори тисячі років до Христа, який існує до сьогодні. І тут відбулася
зустріч Христа й самарянки. Доти єврейський і самарянський світи ненавиділи однé
óдне, хоча їхні прадавні корені – спільні.
Стомлений кількома годинами ходи під гарячим промінням
сонця, Господь сідає біля криниці відпочити. Учні його пішли до міста купити
харчів. У цей час жінка-самарянка приходить із міста до криниці набрати води.
Христос просить у неї напитися. Як відомо, на сході з великою охотою завжди
поспішають подати води стомленому подорожньому. Слова ж Ісуса викликають сумнів
у самарянки, бо юдеї та самаряни настільки не любили одні одних, і старались не
мати між собою геть нічого спільного.
У подальшій бесіді Спаситель говорив самарянці про живу воду
Свого вчення і Своєї цілющої для душі благодаті, яка заспокоює духовну спрагу
людини, відкриваючи перед нею вічне життя. Якою щасливою почуває себе самарянка,
коли Ісус, у Якому вона побачила Пророка, незважаючи на втому, в досить довгій
розмові роз’яснює їй сумнів та питання її душі!
Самарянка була звичайна жінка, і в неї особисто не було
ворогування проти юдеїв. У простоті свого серця висловлює здивування, що
невідомий юдей не гордує пити воду з її посудини. Вона розцінює Подорожнього як
людину, що має, на її думку, таку саму душу і такі самі потреби, як і вона
сама.
Самарянка спершу не сприйняла слів Христа про «воду живу».
Жінка не знала іншої води, крім цієї, що була в криниці старозавітнього
патріарха Якова. Але як тільки зрозуміла, що перед нею – великий Пророк, бо Він
знає її гріховне життя, відразу просить розв’язати віковічну суперечку: в якому
храмі треба поклонятися Богові – на горі Сіон, як євреї, чи на горі Гаризíм, як
самаряни? Господь навчає самарянку, що Богові належить поклонятися «в дусі
й істині» на всякому місці, й виявляє співрозмовниці Себе як Божого Посланника
– Месію.
Христос приходить до людини, щоби дати визволення,
звільнення від гріха. Він приходить, щоби дати людям щастя. Він приходить, щоби
наповнити людину Духом. І тут, біля криниці Якова, ці два світи сходяться разом.
Бажання самарянки і бажання Христа переплітаються. Вона бажала щастя, а Він
хотів дати щастя. Вона хоче знати істину, пильно стежить за кожним словом
Спасителя, і розмова з Ним вертає спокій у душу, приносить їй глибоку радість.
Цим скарбом самарянка сама не хоче втішатись, поспішає до міста і каже людям:
«Ідіть, побачите Чоловіка, Який сказав мені про все, що я зробила; чи не Він
Христос?» (Ів. 4:29).
Господь наш вічною правдою і Божественною ласкою Своєю єднає
всіх людей без різниці, живою водою благодаті Духа Святого подає оздоровлення
всім, хто приходить до Нього. Як говорить апостол Павло, в Христі єднаються всі:
«нема вже ні юдея, ні язичника; нема ні раба, ні вільного; нема ні чоловічої
статі, ні жіночої; бо всі ви – одно в Христі Ісусі» (Гал. 3:28).
Волин. єпарх. відом. – 2016. – № 5 (138)