Преподобного Іларiона Нового, ігумена Пелiкiтського (бл. 754). Преподобного Стефана Чудотворця, сповідника, ігумена Триглiйського (бл. 815). Преподобномученика Євстратiя Печерського, в Ближнiх печерах (1097)...
Виголошення пророцтва Ноєм про своїх синів
«…І сказав: проклятий Ханаан; раб рабів буде він у братів своїх. Потім сказав: благословенний Господь Бог Симів; Ханаан же буде рабом йому…» (Бут. 9: 25–26).
«…І сказав: Проклятий Ханаан…».
На питання, чому вся важкість цього прокляття падає не на Хама, винуватця, а на одного з синів його Ханаана, існує кілька тлумачень.
Так, Оріген, слідуючи юдейській традиції, пояснює це тим, що юнак Ханаан нібито першим помітив непристойне становище свого сплячого діда і вказав на нього своєму батькові Хаму. Але це пояснення, не витримує критики вже хоча б тому, що не можна вважати в одному і тому ж проступкові більш відповідальним нерозумного хлопця, ніж зрілого чоловіка.
Набагато глибше і ґрунтовніше інше пояснення, запропоноване св. Іваном Златоустом: «Не без мети і недаремно згадало Писання про сина (Хама), але з деякої потаємної причини. Ной хотів і покарати Хама за його злочин і завдану йому образу, і в той же час не порушити благословення, даного вже Богом: “благословив, – сказано, – Бог Ноя і синів його”, коли вони вийшли з ковчега (Бут. 9:1)».
«…раб рабів буде він у братів своїх».
Це звичайна в єврейській мові форма посилення думки (найвищий ступінь). Історія, дійсно, дала повне виконання цього пророцтва. Так, нащадки Ханаана були вбиті, обернені в рабство євреями за Ісуса Навина, під час завоювання ним Землі обітованої (Нав. 9:23). Не раз і ще, особливо за царів Давида й Соломона, хананеї випробували на собі важку руку нащадків Сима і послужили їм (3 Цар. 9:20–21). А інші племена хамітів (фінікійці й особливо ефіопляни) були підкорені нащадками Яфета – персами, греками і римлянами.
«Потім сказав: благословенний Господь Бог Симів…».
Пророцтво, дане Симові, становить повну протилежність попередньому: те починалося з прокляття – це починається з благословення; те пророкувало рабство – це сповіщає панування. Сама формула – «Благословенний Господь Бог» означає піднесення хвали і подяки Богові (Еф.1:3). Але найцікавіше в ній те, що тут Бог одкровення – Всевишній – уперше називається Богом Сима. Це означає, що потомство Сима буде стояти в особливо близьких відносинах до Творця як родоначальники богообраного єврейського народу, і що з нього вийдуть керманичі, патріархи і пророки – служителі Бога на землі, й, нарешті, з нього потім вийде і сам Христос Спаситель.
«Ханаан же буде рабом йому…».
Тут розуміються ті підпорядковані відносини, в яких перебували хананеї у євреїв в епоху Ісуса Навина і за часів єврейських царів.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Капеланська служба єпархії
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Маневицький деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бонис Іван, протоієрей
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Вронський Олександр, священик
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Зеленко Іван, протоієрей
- Кованський Артем, священик
- Константин (Марченко), архімандрит
- Лазука Микола, протоієрей
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лівончук Сергій, священик
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Пушко Віктор, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Семенюк Іван, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Черенюк Ярослав, священик
- Шняк Василь, протоієрей
- Коць Микола, архідиякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Гребенюк Віктор
- Савчук Лариса