Мучеників Марка, єпископа Арефусiйського, Кирила, диякона, та iнших багатьох (бл. 364). Преподобного Йоана, пустельника (IV). Святителя Євстафiя, сповідника, єпископа Вифинiйського (IX)...
28 листопада розпочинається Різдвяний піст
Цього дня ми відзначаємо пам’ять апостола від 12-ти Филипа, тому в народі цей піст так і зветься – Пилипівкою. Але варто зауважити: Різдвяний піст прив’язаний саме до Різдва, а не до постаті Филипа. Проте в церковному календарі немає просто збігів обставин. Отже, варто пошукати духовний зміст – спробувати віднайти значення постаті апостола Филипа для різдвяного постування.Пригадаймо Таємну вечерю та розмову апостолів зі Спасителем. Саме Филип тоді наважився: «Господи, покажи нам Отця, і достатньо для нас…», на що почув від Спасителя такі слова: «Стільки часу Я з вами, і ти не знаєш Мене, Филипе? Той, хто бачив Мене, бачив Отця».
Відповідь Христа Филипові лягла в основу богословського обґрунтування єдиносущності Сина та Отця. Отже, для нас апостол Филип – святий, який допомагає в процесі Богопізнання.
Тож, відряджаючись у 40-денну духовну подорож до вифлеємських ясел, завдяки апостолові Филипу ми розуміємо: це не просто підготовка до свята з усіма його веселощами. Це – наша дорога Богопізнання, пройшовши якою та схиливши «коліна серця» перед Дівою і Богонемовлям, зможемо усвідомити величезне та незбагненне таїнство втілення Невмістимого Бога в наш матеріальний світ.
Перші згадки про Різдвяний піст зустрічаємо в IV столітті. Проте тоді він був набагато коротший – тривав лише тиждень. (Саме таким залишився у Вірменській Апостольській Церкві).
Тим часом у Візантії в 1166 році, за часів імператора Мануїла та Константинопольського Патріарха Луки Хризоверга відбулося «переформатування» Пилипівки на 40-денний піст.
Услід за греками вже невдовзі почали багатоденне різдвяне постування і наші благочестиві предки, впроваджуючи звичай насамперед у монастирях Київської Русі, звідки він розповсюдився і на мирян.
Харчовий регламент цього посту не є суворим – протягом майже всього часу, за винятком кількох днів перед Різдвом, можна їсти рибу та олію. При цьому в жодному разі не слід зловживати алкоголем (втім, як і в будь-який інший час).
Звісно, харчові обмеження не стосуються вагітних, жінок, які годують немовлят; літніх, хворих, тих, хто важко працює; малих дітей. В усіх цих випадках варто, як то мовиться, вмикати здоровий глузд, і якщо немає можливості тримати піст харчовий, обмежувати себе в іншому – розвагах та задоволеннях (адже гастрономічною частиною жоден піст, як відомо, не вичерпується). При цьому варто пам’ятати слова Йоана Золотоуста: «І молитва, і піст даремні для тебе, коли ти не прикрашений вірою, надією та любов’ю».
Тепер у багатьох джерелах можна знайти такий термін – «сухоядіння», а також регламент постування, згідно з яким сухоїження нібито встановлено як обов’язкове під час Пилипівки у понеділок, вівторок та п’ятницю. Це варто пояснити окремо.
Завжди в практичному житті православних вірян застосовувалися дві традиції: загальноприйнята для мирян та традиція східних пустельних монастирів. І ось термін «сухоядіння» стосується передусім саме чернечих обителей на Сході (Єгипет, Палестина). При цьому зовсім не передбачається утримання від води або іншої рідини. Пити можна і треба. Під цим терміном мається на увазі меню, зі складу якого вилучені вино та олія. Натомість будь-який суп, каша та овочі – у тому числі й оброблені – вживати дозволяється. Але найголовніше те, що «сухоїження» – режим харчування в монастирі. Так само, як і традиція постувати в понеділок – освячуючи постом ангельський день (понеділок у православній седмиці присвячено ангелам). Отже, так вчиняють досвідчені монахи – аскети. І цього не вимагається від мирян. Чому? Тому що в справжній православній традиції повинні бути здоровий глузд і помірність. Згадаймо твердиню Православ’я знаменитий Соловецький монастир, у якому ченці під час Великого – тобто набагато суворішого – посту вживали рибу, головне джерело енергії на холодній Півночі. Бо ж там, на відміну від фруктово-овочевого розмаїття Сходу, раціон був завжди обмежений, а природні умови – набагато жорсткішими.
Висновок: робити все за розумом. Це не означає, що мирянину не можна застосовувати єгипетську чернечу практику постового харчування: деякі наші благочестиві предки робили те з успіхом. Але на це необхідно взяти благословення у свого духівника (так само, як і в протилежному випадку – на послаблення посту з якихось причин).
Та водночас пам’ятаймо: завдання посту полягає не в сортуванні харчів за ознакою «православної кошерності», а в здобутті незалежності від їжі з одночасним збереженням дарованого Богом тілесного храму нашої душі, пошкоджувати який «ревністю не по уму» – так само гріх. Отже, з’їдена тарілка гречки з олією в п’ятницю або шматок риби в понеділок не будуть порушенням для мирянина. І навпаки, якщо до болю в животі об’їстися вареної картоплі навіть без олії – це буде, безумовно, порушенням посту.
Коли йдеться про вагітних, матерів-годувальниць, дітей, літніх та хворих, традиційний піст узагалі варто перевести в іншу площину – в утримування від зайвих розваг та більш зосереджену духовну працю: молитву за ближніх, щоденне читання Слова Божого, ретельний аналіз відповідності євангельській правді власних слів та вчинків.
І найголовніше – для всіх – обов’язково утримуватися від будь-якого прояву зла, у думках, словах, вчинках.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген