Перенесення мощей святителя i чудотворця Миколая з м. Мир Лiкiйських в м. Бар (1087). Пророка Ісайї (VIII ст. до Р. Хр.). Мученика Христофора (бл. 250). Преподобного Шіо Мгвимського (VI, Груз.). Преподобного Йосифа Оптинського (1911)...
Контрацептиви, аборти, проституція – як до цього ставиться Православ’я
У програмі «Церква і релігія» про це розповідає протоієрей Андрій Ротченков на телеканалі «Конкурент TV».
Він пояснює, що проституція – різновид гріха блуду та розпусти. Це особливо тяжкий і навіть смертний гріх, який руйнує душу й тіло людини, відділяє її від Бога як джерела життя, і тим самим робить нещасливою, змушує страждати. А мета Бога в тому, щоб ми були щасливі.
Панотець розповідає, що перебуваючи на різних щаблях свого духовного розвитку, людина, на жаль, може опускатися до рівня тваринного і нижче – рівня бісоподібного. Так от гріх проституції, блуду – опускає людину на її нижчий рівень існування.
У Біблії читаємо: «Бо блудниця – то яма глибока, а криниця тісна – чужа жінка. І вона, мов грабіжник, чатує, і примножує зрадників поміж людьми» (Прип. 23:27). Отже, цей гріх суворо забороняється Всевишнім, щоб людина не руйнувала себе, стосунки зі своєю сім`єю, а була щасливою.
Ось іще слова з Писання: «Бо мед виточують губи блудниці, і уста її від оливи масніші, та гіркий їй кінець, мов полин, гострий, як меч. Її ноги до смерті спускаються, до пекла спускаються ноги її» (Прип. 5:3). Тобто цей гріх диявол нам показує начебто привабливим, а кінець насправді трагічний. Гріх веде до пекла, яке спочатку утворюється в душі людини, а потім вона забирає з собою цей пекельний стан у вічність, каже священнослужитель.
Апостол Павло, говорячи, що «тіло ж не для розпусти, але для Господа, і Господь для тіла», закликав очиститися. У людини є можливість покаятися, тобто зненавидіти гріх, визволитися від нього за допомогою Бога, навчившись єднати своє життя із Творцем.
Протоієрей нагадує випадок, описаний у Новому Заповіті, коли перед стражданнями Ісуса Христа прийшла блудниця, помазала Його миром (дорогим запашним засобом), омила ноги сльозами, витерла своїм волоссям. Вона каялася і плакала, щоб Бог її простив. І Господь простив. А фарисеї докоряли, чому Він доторкається до блудниці. Своїм вчинком Спаситель підкреслив, що вона краща за них, фарисеїв, які пишаються собою, бо блудниця щиро кається у своїх гріхах. Тому цей гріх може бути прощений Богом, як і будь-який інший, але за умови, що людина кається й облишає цю провину.
Щодо контрацептивів, то церква поділяє їх на абортні та бар'єрні й по-різному до них ставиться. Як пояснив духівник, застосування гормональних препаратів, спіралей, що чинять абортну дію, внаслідок чого зародок помирає, – прирівнюється до вбивства. Бар'єрні ж засоби в окремих випадках дозволяються. У церкві є консервативна думка щодо контрацепції, і деякі священники дотримуються точки зору, щоб узагалі не застосовувати засобів запобігання вагітності, та є більш ліберальна думка, погоджена з ученням церкви.
Тілесна близькість подружжя – це важливий аспект сімейного життя і не є гріхом, тому позбавляти їх цієї радості ніхто не має права. Апостол Павло каже: «Не ухиляйтесь один від одного, хіба що дочасно за згодою, щоб бути в пості та молитві, та й сходьтеся знову докупи, щоб вас сатана не спокушав вашим нестриманням».
Звичайно, найвищою метою сімейних стосунків є народження дітей, але не тільки, каже панотець. Дуже важливо для Бога розуміти, з яких мотивів подружжя користується засобами контрацепції. Якщо не хочуть нести відповідальності за народження й виховання дітей, то це гріх. Та все ж кожен конкретний випадок треба обговорювати зі своїм духівником, пояснюючи йому обставини і дослухаючись до поради щодо запобігання вагітності. Бо є випадки, коли за медичними показами жінкам не дозволяється вагітніти, або коли в сім`ї складаються певні обставини, чи на певний час подружжя утримується від народження дитини, або ж це дуже багатодітна сім`я. Однозначно тільки те, що абортивні засоби контрацепції суворо забороняються, а неабортивні – дозволені в окремих випадках.
Шоста заповідь говорить нам: «Не вбивай!», бо це великий гріх, зазначає панотець. Тільки Бог дає життя і тільки Він має право позбавляти його. Аборт – це один із найстрашніших способів убивства людини, бо вбивається невинна дитина, яка не може захиститися. Вбивства навіть згідно з Кримінальним кодексом поділяються на ступені важкості: є ненавмисне вбивство, під час самооборони тощо, а є вбивство організованою групою осіб – і це вже обтяжлива обставина. Аборт є обтяжливою обставиною вбивство дитини, тому цей особливо тяжкий злочин приносить великі страждання тим, хто його вчинив.
Зародок дитини – це вже повноцінна людина в розумінні Бога, розповідає протоієрей. Тому що душа дається при зачатті, пояснюють богослови. І, відповідно, зародок – це вже людина, яка має душу і тіло. Це не продовження тіла жінки. І чоловік чи жінка не мають права вирішувати – жити цій дитині чи ні.
У Біблії конкретно не згадується про аборти, але написано про вбивство і ставлення Бога до зародження людського життя в лоні матері: «Ще поки тебе сформував в утробі матерній, Я пізнав був тебе, і ще поки ти вийшов із нутра, тебе посвятив, дав тебе за пророка народам!» (Єр. 1:5). Тобто ще в утробі матері Всевишній бачить дитину, дивиться на неї і піклується про неї.
Цар Давид звертається до Бога: «Мого зародка бачили очі Твої, і до книги Твоєї записані всі мої члени та дні, що в них були вчинені, коли жодного з них не було…» (Пс. 138). Отже, Бог дивиться на дитину в лоні матері як на повноцінну людину і формує її.
У біблійній Книзі Вихід згадується про ненавмисний аборт (викидень), який трапився у бійці, але покарання за нього – як за вбивство.
В Україні з липня 2021 року по липень 2022-го вчинено 395 тисяч 706 абортів. Це тільки офіційні дані. Отже, за рік загинуло стільки дітей, як, наприклад, населення двох міст завбільшки з Луцьк. Ми плачемо за воїнами, які кладуть за нас своє життя, – але вбиваємо своїх дітей. Ми хочемо благословення на Україну – і вбиваємо своїх невинних дітей, дивується священнослужитель.
«Якщо батьки не можуть займатися дитиною, нехай віддадуть її на виховання державі. Звичайно, життя такої дитини не буде повноцінним, але це буде життя. Вирішувати жити дитині чи ні – батьки такого права не мають. Це вирішує тільки Господь Бог. Тому остерігайтеся цього страшного гріха, який несе дуже тяжкі наслідки як для конкретної людини, так і цілого нашого народу», – підсумував протоієрей.
Програма «Церква і релігія» – спільний проєкт каналу «Конкурент TV» та єпархіальної телестудії «Собор». Повністю випуск можна подивитися ось тут.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген