Преподобного Патапiя (VII). Апостолів вiд 70-ти: Сосфена, Аполлоса, Кифи, Тихика, Єпафродита, Кесарiя та Онисифора (І). Мучеників 62-х iєреїв та 300 мирян, в Африцi вiд арiан потерпiлих (477). Мучениці Анфiси в Римi (V)...
Чого насправді вчать майбутніх священників
Про життя та навчання студентів у Волинській православній богословській академії розповів ректор закладу, кандидат богословських наук протоієрей Володимир Вакін у програмі «Духовна абетка» на «12 каналі».Духовна альма-матер Волині має багатолітню історію – доводилося навчати пастирів у різний час і в різних обставинах. Світська освіта розвивалася паралельно із духовною. Уже зі здобуттям Україною незалежності законодавчі кроки визначили остаточне місце духовної освіти із власною спеціалізацією у загальносвітовій системі.
І тепер головне завдання ВПБА, як пояснив її ректор, – знайти підхід до кожного абітурієнта, студента і випускника закладу, щоб всесторонньо розвинути особистість. Звісно, розповідає він, не всі й одразу стають священниками, але якщо так стається – це дуже позитивний результат: «Мати поклик служити іншим – це зараз найвища мета. А серед наших випускників є ті, які знайшли себе, знайшли свій предмет натхнення і реалізовувались як письменники, митці й навіть політичні діячі. Були випускниками різних духовних навчальних закладів Іван Нечуй-Левицький, Симон Петлюра, композитор Кирило Стеценко та інші».
Умови до вступу і навчання – це не тільки успішно скласти національний мультимедійний тест, пройти співбесіду в академії. Треба мати хист і покликання, запевняє панотець. Оскільки здобуття освіти в духовній академії потягне за собою у майбутньому велику відповідальність, то «ціна помилки» вища, ніж в іншому ВНЗ. Тому до абітурієнтів уважно приглядаються викладачі з багаторічним досвідом навчання та пастирським служінням.
Часто постає питання, чи людина з пристрастями може навчатися у закладі духовної освіти. У ВПБА, наприклад, коли в студента триває боротьба з пристрастями, то все це вивчає навчальна рада. Вона має велику кількість інструментарію, щоб вирішити це питання. Якщо захоплення пристрастями на початковому рівні – до співпраці залучають чернечі спільноти, монастирські колективи, де можна підлікуватися духовно і тоді вже стати на шлях служіння. Якщо вчинок дає людині досвід покаяння, то приймаються дисциплінарні санкції, каже ректор, і надалі студент навчається. У майбутньому це навіть може привести до того, що людина матиме багатший досвід і стане мудрішим священником. Бо в нього є роки покаяння, виправлення, досвід життя у Христі й відчуття свободи у Христі. Але якщо пристрасть переходить у патологію, то такого студента відраховують.
ВПБА – це заклад закритого типу, й у ньому, окрім отримання знань, присутній і виховний момент: участь у богослужіннях, організація порядку денного, завдяки чому виховується сила волі. А вона потрібна, щоб змусити себе вчасно прокинутися, бути духовно і фізично охайним, вміти розставити пріоритети і цінності. В цьому щодня допомагають у стінах духовного закладу. Студенти чимало подорожують, відвідують заклади культури й спорту. Багато приїжджає лекторів і до ВПБА. Є можливість міжнародного обміну. Все це – зовнішній інструментарій, який формує особистість. І коли з усім цим вона вступає у доросле життя – легше застосувати поставлені навики, розрахувати свій час, навчитися говорити деяким речам «ні». А ще – уміння бути лідером, ініціатором, вести свою паству. Тому виховний процес розвивається нарівні з освітнім і науковим.
Відповідно до нових правил, вікових обмежень для навчання в духовній академії немає. Але навіть обмеження, розповідає душпастир, теж треба розуміти правильно. Щоб Господеві послужити, слід показати і віддати свої таланти, здібності, а ці здібності найбільш часто всилі у молодості, в енергії. Але були й такі випадки, коли офіцери, які дуже рано йдуть на пенсію, після 40 років, ще мають енергію, відчуття служіння. «У нас вони навчалися, будучи в офіцерському званні, ходили на лекції і ставали священниками. А зараз вони можуть бути ще й військовими капеланами. І досвід життя показує, що це прекрасні особистості».
У Христа було 12 апостолів і вони були різними: хтось молодший, освідченіший, скромніший, з гарними ораторськими здібностями, а хтось зі смиренням, любов’ю і добротою. Усі вони з цим спектром талантів і дарів служили Господеві. Священники теж різні, але кожен із них цінний по-своєму. «І часто бачимо синхронізацію з паствою: спокійні священники – і така ж паства, а є харизматичні душпастирі – й такі прихожани. Разом вони становлять суцвіття служіння Православній церкві і неньці Україні».
Ректор ВПБА вважає, що ми живемо у той період державотворення, коли маємо відкинути багато стереотипів, насамперед, московське, як є спотвореним православ’ям. «За сотні років боротьби ми, українці, збереглися як нація. І унікальність нашої віри в цьому велика. Коли ми потрапили під російську окупацію, наша ідентичність стиралася, православ’я спотворювалося, знищувалися наші мова і традиції. І зараз це не тільки війна за території, а й за ідентичність. Багатство православ’я тоді, коли пастир завжди поряд зі своїм народом».
У російському богослів`ї залякують, щоб боялися приходу антихриста. Там про антихриста взагалі більше говорять, ніж про Христа, каже душпастир. А в наших навчальних закладах і в структурах церкви говорять, що страх Божий повинен бути присутній, але це початок премудрості. Мають бути і наступні кроки – кроки зрілості. Не можна завжди бути інфантильним, а набувати зрілості, й це вже відповідальність. Духовна зрілість – духовна відповідальність, і при цьому має розкриватися внутрішня свобода. У цій внутрішній свободі людина має знайти радість у Христі, знайти себе, свій талант і служити іншим. Через служіння іншим людина й сама реалізовується, відкривається, отримує справжнє благословення. Тоді й очі світяться, і внутрішня сила є, щоб розрадити інших, особливо в час війни і великих втрат.
З огляду на потреби, духовний заклад розвиває навчання військових капеланів, запроваджує у навчальній програмі дисципліни з медичного капеланства. «У нас є спеціальний кабінет, де візуально можна ознайомитися з багатьма військовими речами, практикуємо виїзні лекції. Ми зараз упровадили предмет “Медичне капеланство і психологічна реабілітація”, що дуже актуально. Розвиваємо соціальне служіння в медіа. Це речі сучасного життя, які треба правильно осмислювати, і тому навчання цікаве й актуальне у ВПБА».
Григорій Сковорода казав: “Дякую Богові, що все корисне легке, а все важке – некорисне”. Отже, якщо людина натхнена служінням, то буде користь і радість. Якщо це шлях конкретної людини – вона його успішно здолає», – пояснив ректор ВПДА Володимир Вакін.
Програма «Духовна абетка» – спільний проєкт «12 каналу» та єпархіальної телестудії «Собор». Ведуча Марія Вавринюк. Цей, а також усі інші випуски можна подивитися тут.
- Предметно-тематичні рубрики
- Адміністративно-територіальні
- Єпархія
- Управління єпархії
- Капеланська служба єпархії
- Паломницький центр єпархії «Україна»
- Кафедральний собор Святої Трійці в Луцьку
- Деканат монастирів
- Володимирський міський деканат
- Володимирський районний деканат
- Горохівський деканат
- Камінь-Каширський деканат
- Ківерецький деканат
- Ковельський деканат
- Локачинський деканат
- Луцький міський деканат
- Луцький районний деканат
- Любешівський деканат
- Любомльський деканат
- Маневицький деканат
- Нововолинський деканат
- Ратнівський деканат
- Рожищанський деканат
- Старовижівський деканат
- Турійський деканат
- Цуманський деканат
- Шацький деканат
- Волинська православна богословська академія
- Персоналії
- Михаїл (Зінкевич), митрополит
- Філарет (Денисенко), почесний Патріарх
- Александрук Анатолій, протоієрей
- Андрухів Дмитро, протоієрей
- Антонюк Віталій, протоієрей
- Арсеній (Качан), ієромонах
- Атаманів Петро, протоієрей
- Бабій Назар, священик
- Безкоровайний Олександр, протоієрей
- Беспалов Станіслав, священик
- Близнюк Юрій, протоієрей
- Бодак Роман, протоієрей
- Бойко Андрій, священик
- Бонис Іван, протоієрей
- Борунов Павло, священик
- Бучак Михайло, протоієрей
- Вакін Володимир, протоієрей
- Ващук Віталій, священик
- Владика Валерій, протоієрей
- Войнарович Роман, протоієрей
- Вонсіцький Роман, священик
- Вронський Олександр, священик
- Гайгель Степан, протоієрей
- Гамера Микола, священик
- Герасимук Петро, протоієрей
- Глова Юрій, протоієрей
- Гой Микола, протоієрей
- Григлевич Борис, протоієрей
- Гринів Богдан, протоієрей
- Гуреєв Іван, священик
- Гусак Андрій, протоієрей
- Деленів Степан, протоієрей
- Димитрій (Франків), ієромонах
- Добровольський Олександр, протоієрей
- Домарацький Станіслав, священник
- Домбровський Віктор, протоієрей
- Дрозд Володимир, протоієрей
- Закидальський Андрій, протоієрей
- Заторський Іван, священик
- Зеленко Іван, протоієрей
- Зеленько Сергій, священик
- Зінчук Юрій, протоієрей
- Зінько Дмитро, священник
- Іларіон (Зборовський)
- Казмірук Олександр, протоієрей
- Кандиба Назарій, священник
- Качмар Микола, священик
- Кліцук Павло, протоієрей
- Клочак Василь, протоієрей
- Кобрій Роман, священик
- Кованський Артем, священик
- Колесник Вадим, священник
- Комарницький Володимир, протоієрей
- Константин (Марченко), архімандрит
- Корчинський Олег, протоієрей
- Коць Сергій, протоієрей
- Куліш Олег, священик
- Лазука Микола, протоієрей
- Левковець Іван, протоієрей
- Левочко Михайло, священик
- Ледвовк Сергій, протоієрей
- Лехкобит Віталій, протоієрей
- Лисак Богдан, священик
- Лівончук Сергій, священик
- Ліпчик Віктор, протоієрей
- Літвінцов Ігор, священик
- Лозинський Володимир, протоієрей
- Лозовицький Василь, священик
- Лущинський Петро, священник
- Макарій (Дядюсь), ієромонах
- Маласпіна Євген, священик
- Манелюк Тарас, протоієрей
- Медвєдєв Сергій, протоієрей
- Мельничук Михайло, протоієрей
- Мельничук Сергій, священик
- Михайлишин Василь, протоієрей
- Михалевич Віктор, протоієрей
- Мицько Володимир, протоієрей
- Мицько Олег, священник
- Мичко Василь, протоієрей
- Мовчанюк Андрій, протоієрей
- Мойсей Роман, священик
- Нестер Роман, протоієрей
- Нестор (Олексюк), ієромонах
- Нецькар Микола, протоієрей
- Никодим (Смілий), ієромонах
- Олійник Матвій, протоієрей
- Онищук Михайло, протоієрей
- Оринчак Іван, протоієрей
- Пахолок Іван, протоієрей
- Пилипець Юрій, протоієрей
- Подолець Володимир, протоієрей
- Присяжнюк Володимир, протоієрей
- Пушко Віктор, протоієрей
- Пшеничка Михайло, священник
- Репіньовський Богдан, священик
- Ротченков Андрій, священик
- Рудь Євген, протоієрей
- Савчук Микола, священик
- Святополк (Канюка), ігумен
- Сегет Микола, священик
- Семенюк Іван, протоієрей
- Сех Андрій, протоієрей
- Сидор Андрій, протоієрей
- Сидорук Тарас, священник
- Січкар Сергій, протоієрей
- Скиба Ігор, протоієрей
- Смолярчук Микола, протоієрей
- Собко Віталій, протоієрей
- Старевич Василь, протоієрей
- Стеблина Володимир, священик
- Стеблина Петро, протоієрей
- Третяк Роман, священик
- Труш Володимир, протоієрей
- Удуд Володимир, протоієрей
- Устимчук Анатолій, священик
- Устимчук Юрій, протоієрей
- Фульмес Владислав, священик
- Хвиць Олександр, священник
- Хімчак Михайло, священик
- Хлопецький Юрій, протоієрей
- Хромяк Андрій, священик
- Цап Микола, протоієрей
- Цап’юк Микола, протоієрей
- Царик Микола, священик
- Цилюрик Ігор, протоієрей
- Чвир Олег, священик
- Черенюк Володимир, протоієрей
- Черенюк Дмитро, священник
- Черенюк Ярослав, священик
- Шак Андрій, протоієрей
- Шийка Назарій, священник
- Шняк Василь, протоієрей
- Шутяк Микола, протоієрей
- Яким Богдан, протоієрей
- Яків (Мільян), ігумен
- Янів Роман, протоієрей
- Янкевич Михайло, протоієрей
- Янчук Василь, протоієрей
- Янюк Петро, священник
- Коць Микола, архідиякон
- Марцинюк Андрій, диякон
- Анастасія (Заруденець), ігуменя
- Марія (Ігнатенко), ігуменя
- Бондарчук Андрій
- Гребенюк Віктор
- Лесюк Валерія
- Маласпіна Валентина
- Ротченкова Наталія
- Савчук Лариса
- Тишкевич Богдан
- Шаюк Євген